Kuva: Shutterstock

Iltanapostelulla on turhaan huono maine - 3 terveellistä tapaa ja evästä

16.06.2019 22:15 - Karoliina Kotala

Iltanapostelusta ei tarvitse luopua, kunhan muistaa ammattilaisten ohjeet.

Illalla television ääressä monella iskee mielihalu napostella. Pahimmassa tapauksessa eteen kulkeutuukin sipsipussi tai suklaalevy. Iltaherkuttelun tiedetään lihottavan, mutta oikeilla eväillä siitä voi olla jopa hyötyä. Alla kolme vinkkiä:

30-30-sääntö

Tutkimuksessa selvisi hiljattain, että 30 gramman proteiinipitoinen annos nautittuna puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa lisäsi lihasten kasvua. Erinomainen eväs on vaikkapa raejuusto, joka sulaa hitaasti eikä nosta verensokereita.

Helpota unen saantia

Jos nukahtaminen on vaikeaa, nauti proteiinipitoinen annos pienen hiilihydraattimäärän kanssa. Esimerkiksi juuri raejuusto puolikkaan ruisleivän kanssa. Ne yhdessä auttavat kehoa tuottamaan serotoniinia ja helpottamaan nukahtamista.

Vältä sokeria ja kovia rasvoja

Pahin mitä illalla ennen nukkumaanmenoa voi syödä ovat kovaa rasvaa ja sokeria runsaasti sisältävät ruoat. Niillä kestää pitkään sulaa ja sokeri sotkee kehon sokeriarvoja ja huonontaa unen laatua.

Lähde: Shape

Lue myös: Epämääräiset oireet, jotka voivat kieliä ettet ole terve - katso lista

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat