Kuva: Shutterstock

Polta rasvaa tehokkaasti vain 30 minuutin kävelylenkillä - ota valmentajan vinkit haltuun

23.03.2019 12:15 - Emmi Moilanen

Personal trainer muistuttaa, että liikunta yhdistettynä terveelliseen ruokavalioon takaa parhaimman hyödyn.

Painon pudottaminen ei aina vaadi kuntosalilla huhkimista tai ryhmäliikuntatunneilla käymistä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että jo puolen tunnin kävelylenkit voivat toimia tehokkaana apuna rasvanpoltossa. Popsugar-sivusto uutisoi, että laihduttajan tulisi kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, ettei lenkkiä kävelisi koko matkaa samalla, tasaisella tahdilla.

- Kävelylenkkien intensiteetti on tärkeässä roolissa, kun mietitään kehon rasvanpolttoa ja sydän- sekä hengityselimistön vahvistumista, toteaa personal trainer Denise Miklasz.

Tämä tarkoittaa sitä, että kävelyvauhtia olisi hyvä vaihdella treenin aikana.

- Ota 30-60 sekunnin nopeampia spurtteja aina 3-5 minuutin välein. Hiljennä tahtia spurtin jälkeen aina puoleksi minuutiksi ja jäähdyttele, Miklasz ohjeistaa.

Treenin teho perustuu ”jälkipoltto” -ilmiöön.

- Intervallitreenin jälkeen keho jatkaa rasvanpolttoa pidempään, Miklasz selittää.

Yhdistä liikunta terveelliseen ruokavalioon

Valmentaja muistuttaa kuitenkin terveellisen ja tasapainoisen ruokavalion merkityksestä. Dieetillä ollessa kalorin saannin tulisi olla hieman normaalia pienempi.

- Treeni yhdistettynä terveelliseen ruokavalioon on tehokkaampi tapa pudottaa painoa kuin pelkkä kaloreiden vähentäminen. Urheilu todennäköisesti kasvattaa kehosi lihasmassaa, joka puolestaan johtaa tehokkaampaan kalorinkulutukseen, Miklasz muistuttaa.

Lue myös: Lievitä stressiä tehokkaasti ja lisää treenitehoja - 5 syytä, miksi venyttely todellakin kannattaa

Lue myös: Treenaa peppua kuten Jennifer Lopez - katso personal trainerin helpot ohjeet

Lue myös: Pepputreeni, joka on suunnattu laiskoille ihmisille - katso ohjeet

Lähde: Popsugar

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat