Kuva: Shutterstock

Suomalaiset aikuiset saavat liian vähän vitamiineja - lue, mihin kannattaa kiinnittää huomiota

10.01.2019 18:45 - Katariina Auvinen - Luettu 133 kertaa

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tekemän tutkimuksen mukaan aikuiset saavat ruokavaliostaan muun muassa A-vitamiinia liian vähän.

Teveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen tekemän tutkimuksen mukaan suomalaisten aikuisten ruokailutottumuksissa on paljon parannettavaa. Suomalaiset syövät muun muassa liian paljon punaista lihaa ja prosessoituja tuotteita. Sen sijaan muun muassa marjoja, kalaa ja kuituja saadaan aivan liian vähän. 

Tutkimuksessa selvisi myös, että aikuiset saavat vitamiineja aivan liian vähän. Vähintään viidesosa aikuisista saa ruoasta A-, D- sekä B1 -vitamiineja aivan liian vähän verrattuna tarpeeseen. Lisäksi miehet taas saavat yleisesti ottaen liian C-vitamiinia sekä B2-vitamiinia. 

A-vitamiini vaikuttaa hämäränäköön ja luustoon. Sitä saa luontaisesti muun muassa turskasta ja maksatuotteista, mutta myös porkkanoista ja keltaisista hedelmistä. D-vitamiinia saadaan kesällä auringosta, mutta pitkä ja pimeä talvi ehdyttää varastoja, joten sen saannista tulisi huolehtia. D-vitamiini linkittyy luuston hyvinvointiin sekä ylläpitää vastustuskykyä. Useisiin maitotuotteisiin on esimerkiksi lisätty D-vitamiinia. 

B1-vitamiinilla eli Tiamiinilla on keskeinen rooli energian tuotannossa sekä hiilihydraattien aineenvaihdunnassa. Aikuiset saavat sitä muun muassa täysviljatuotteista, lihasta sekä perunasta ja palkokasveista. 

C-vitamiini ylläpitää myös vastustuskykyä ja tämä vitamiini suojaa soluja. Esimerkiksi lehtikaali, keltainen paprika, kukkakaali ja kiivi ovat erinomaisia C-vitamiinin lähteitä. 

B2-vitamiini auttaa aineenvaihdunnassa ja sillä on tärkeä tehtävä energian tuotannossa. Kaikki proteiinipitoiset ruuat ovat hyviä B2-vitamiinin lähteitä. Erityisesti laktoosi-intoleranssista tai keliakiasta kärsivien tulisi kiinnittää erityistä huomiota tämän kyseisen vitamiinin saantiin. Myös kova treenaaminen aiheuttaa helposti B2-vitamiinin puutoksen. 

Lue myös: Tunnetko olosi väsyneeksi, kipeäksi ja huonotuuliseksi? 5 ruokaa, joista voi löytyä apu

Lue myös: Tankkaa c-vitamiinia flunssakautena - 9 ruoka-ainetta, joissa sitä on enemmän kuin appelsiineissa

Lähde: Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos 

Kilpailut

Uusimmat