Kuva: Shutterstock

Kroppa jumissa kotitoimistolla työskennellessä? Neljä venytystä virkistää kehon ja mielen hetkessä

27.03.2020 15:15 - Emmi Moilanen

Säännöllinen venyttely ehkäisee myös lihaskipuja.

Olemme aikaisemmin kirjoittaneet nikseistä, joiden avulla viilaat keskittymiskykysi huippuunsa myös kotitoimistolla etätöitä tehdessä. Pääset lukemaan artikkelin tästä.

Kotitoimiston työergonomia ei kuitenkaan ole kaikilla se paras mahdollinen, ja etäpäivien jälkeen niskaa saattaa kivistää ja lihakset tuntuvat olevan jumissa. Personal trainer Dani Singer laati Popsugarille helpot ohjeet, joiden avulla vetreytät nopeasti etäkonttorin kipeyttämää kroppaa.

Voit katsoa ohjeet neljän liikkeen venyttelyyn alta.

Istu lattialle ja kurota kohti varpaita

1. Istu lattialle ja ojenna vasen jalkasi suoraan eteen. Koukista oikeaa jalkaa polvesta ja tuo jalkapohjasi kiinni vasempaan sisäreiteen,

2. Suorista ryhtisi ja hengitä syvään. Tämän jälkeen taivuta vartaloa eteenpäin ja kurkota molemmin käsin kohti vasemman jalan varpaita. Pysy venytyksessä kymmenen sisäänhengityksen ajan.

3. Toista sama toiselle jalalle.

Venytä rintakehää

1. Asetu seisomaan seinän viereen ja nosta oikea kätesi 90 asteen kulmassa seinää vasten.

2. Tämän jälkeen kierrä ylävartaloasi vasemmalle niin, että kätesi nojaa yhä seinää vasten. Tunnet venytyksen rintakehässä.

3. Pidä venytys yllä kymmenen syvään hengityksen ajan ja toista sama toiselle puolelle.

Lievitystä niskajumeille

1. Kallista päätäsi niin, että korva laskeutuu kohti oikeaa olkapäätä. Kierrä tämän jälkeen niskaa niin, että katseesi on suunnattu kohti kattoa. Voit halutessasi tehostaa venytystä laskemalla käden hellästi pääsi päälle ikään kuin painoksi.

2. Käännä katse seuraavaksi alaspäin, kohti lattiaa. Toista kiertoliikettä viisi kertaa. Hengitä syvään liikkeiden aikana.

3. Toista myös toiselle puolelle.

Ehkäise polvi- ja selkäkipuja

1. Istu tuolille hyvässä ryhdissä niin, että polvesi ovat 90 asteen kulmassa. Nosta oikea nilkka vasemman polven päälle.

2. Paina kädelläsi hitaasti oikeaa polvea kohti lattiaa. Pidä venytysasento kymmenen hengenvedon ajan ja laske, että jokainen uloshengitys kestää viisi sekuntia.

3. Toista sama toiselle jalalle.

Lue myös: Ota pepputreenistä kaikki hyöty irti – yksi liike lämmittää alavartalon lihakset tehokkaasti treeniin

Lue myös: Karista stressi ja keskittymisvaikeudet joogalla: Jo 6 yksinkertaista liikettä riittää

Lue myös: Hiipuuko keskittymisesi kotona? Nappaa parhaat vinkit etätöihin

Lähde: Popsugar

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat