Kuva: Shutterstock

Kolme yllättävän helppoa tapaa saada unen päästä kiinni - oletko kuullut rakon tuplatyhjennyksestä?

24.09.2019 20:15 - Henna Koste

Tuore kirja pureutuu erilaisiin menetelmiin, jotka auttavat nukahtamaan.

Univaikeudet ovat tuttu juttu monella. Itse asiassa jokainen meistä painii niiden kanssa jossain muodossa elämänsä aikana. Unenpuute tekee luonnollisesti hallaa myös terveydelle. Tutkimuksissa on kerrottu, että korkea verenpaine, sydänsairaudet, masennus ja ylipainon riski ovat matalammat niillä ihmisillä, jotka nukkuvat seitsemästä kahdeksaan tuntia putkeen. 

Kim Jonesin 222 keinoa saada unen päästä kiinni (Minerva) sisältää nimensä mukaisesti satoja tieteellisesti testattuja menetelmiä, joiden avulla voit saada unen päästä kiinni. Poimimme kolme konstia, joiden avulla voit valmistautua nukkumaan. 

Tyhjennä rakko - kahdesti

Pissahätä iskee ja on pakko nousta vessaan. Jos tämä häiritsee uniasi, kannattaa olla kuulolla. Nesteiden nauttiminen kannattaa lopettaa kirjan mukaan pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. 

"Kun olet valmis menemään nukkumaan, käy wc:ssä, odota sen jälkeen puoli minuuttia ja yritä tyhjentää rakkosi vielä uudelleen. Voit käydä wc:ssä ensiksi ennen hampaidenpesua, sitten riisutua, tehdä iltapesut ja juuri ennen sänkyynmenoa, noin kymmenen minuutin kuluttua, käydä vielä uudelleen tarpeillasi".

Vastaavaa rakon kaksoistyhjennysmenetelmää käytetään hoidettaessa yliaktiivista virtsarakkoa. Tällöin tietää, että rakko on takuulla tyhjä.

Herätyksen vastakohta - rahoittumishälytys

Herätyksen asettaminen on tuttu juttu. Iltaisin olisi myös hyvä määrittää aika, jolloin aloittaa nukkumaanmenorutiinit. Mieli ja keho eivät voi siirtyä sormia napsauttamalla lepotilaan, jos illalla vain säntäilee kiireessä. Hälytyksen soidessa unohda kuntoilu, sosiaalinen media, työt ja muut kehoa ja aivoja kuormittava työ. Siirry silloin rauhallisimpiin iltatoimiin: lukemiseen, rentouttavan musiikin kuunteluun tai muuhun ihanaan puuhaan. Hyvä aika hälytykselle on neljästäkymmenestä minuutista tuntiin ennen nukkumaanmenoa. 

Kun kuittaat hälytyksen, vedä pari kertaa syvään henkeä. Se on viesti aivoillesi, että on aika rentoutua. 

Heittäydy räsynukeksi

Venyttely, joka ei vaadi voimaa! Se rauhoittaa mieltä, vapauttaa jännitystä ja auttaa nukahtamaan. 

1. Seiso kädet ojennettuina suoraan ylös ja ala taivuttaa itseäsi eteenpäin lantiosta lähtien niin, että yletyt varpaisiin asti ja roiku rentona kuin räsynukke. 

2. Anna lihastesi ja pääsi riippua painavina ja tunne, miten jännitys poistuu hartioistasi. Ravistele rennosti käsivarsiasi edestakaisin ja notkista sen verran polviasi, että olosi on mukava. 

3. Rippua niin kauan kuin olosi tuntuu hyvältä, sulje silmäsi, hengitä rauhallisesti ja anna ajatustesi harhailla. 

4. Riippuessasi voit huokaista joka kerta, kun hengität ulos. Tutkimus on osoittanut, että huokaiseminen todellakin lievittää stressiä ja lihasten kireyttä. 

(kuva: Minerva)

Lue myös: MTV: Heikentääkö ruudun tuijotus lapsen näköä? Suomalaislääkärin ohje ruutuajasta saattaa yllättää

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat