Kuva: Shutterstock

Sorrutko jouluna helposti mässäilyyn? Näin selviät herkuttelukaudesta

12.12.2018 10:45 - Katja Nygård - Luettu 557 kertaa

Jouluna mässäily on kivaa siihen asti, kunnes iskee ähky ja sen mukanaan tuoma tuskainen olo. Rantapallo vatsan paikalla tai kiire vessaan pilaavat taatusti hyvänkin joulumielen, joten varaudu niihin jo hyvissä ajoin ennen mässäilymaratonia.

1. Pukeudu rennosti. Kiristävät vaatteet aiheuttavat tukalaa oloa jo itsessään, puhumattakaan syömisen aiheuttamasta vatsan pingotuksesta. Joulupöytään voi pukeutua rennosti, tyylistä kuitenkaan tinkimättä.

2.Vältä hiilihapotettuja juomia, koska ne täyttävät ja turvottavat ilman syömistäkin. Juo sen sijaan tavallista vettä pieninä kulauksina, mutta ei hirveitä määriä etenkään ruokailun aikana, koska suuri saattaa häiritä vatsan ruuansulatusprosessia ja näin ollen hidastaa ruuan sulamista.

3. Veden juonti ennen ruokailua suojaa vatsalaukun seinämiä ja saa tuntemaan itsemme kylläisemmäksi, mikä puolestaan voi estää ylensyömistä.

4. Mässäilyn päälle nautittu kuppi kahvia saattaa joillain pahentaa närästystä. Kofeiini kuitenkin nostaa vatsan happotasoja, mikä taas helpottaa ruoansulatusta.

5. Varmuuden vuoksi kotiin on hyvä varata apteekista saatavia kapseleita, joiden sisältämät ruuansulatusentsyymit pilkkovat hiilihydraatteja, rasvaa ja proteiinia. Myös närästyslääkkeelle voi olla jouluna käyttöä.

6. Kaikkia jouluherkkuja ei tarvitse ahtaa itseensä joka päivä. Joulu kestää useamman päivän, joten joulutortut, kinkut, rosollit ja suklaakonvehdit voi huoletta jakaa eri päiville.

7. Ähkyssä on vaikea liikkua, mutta se kannattaa. Jo pienikin kävelylenkki auttaa kiihdyttämään aineenvaihduntaa ja helpottaa raskasta oloa.

{sbsform_multienzymego1218}

Kilpailut

Uusimmat