Kuva: Shutterstock

Unohda ruoka-aineiden punnitseminen! Arvioi oikea annoskoko nopeasti personal trainerin niksillä

04.12.2018 14:15 - Emmi Moilanen - Luettu 231 kertaa

Oma kämmen on hyvä apu riittävän suurta annoskokoa arvioidessa.

Dieetillä ollessa ruokavalion tarkkailu ei aina vaadi raaka-aineiden punnitsemista tarkalleen. Popsugar-sivusto uutisoi personal trainer Max Weberin täsmävinkistä, jonka avulla voit arvioida itsellesi sopivat annoskoot silmämääräisesti.

Idea perustuu siihen, että mittaat raaka-aineiden kokoa verrattuna omaan kämmeneesi.

- Annoskokojen tarkkailu, eli proteiinien, hiilihydraattien, kasvisten ja rasvojen mittaaminen jokaisella aterialla, on tärkeä seikka tavoitteita kohti pyrkiessäsi, Weber kirjoittaa Instagram-tilillään julkaiseman kuvan kuvan yhteydessä.

Voit katsoa alta Weberin niksin oikean annoskoon arvioimiseen.

Naisille:

Proteiini: kämmenellinen

Hiilihydraatit: määrä tulisi mahtua kupiksi pyöristettyyn kämmeneesi

Vihannekset: yhtä suuri annos kuin nyrkkisi koko

Rasvat: peukalosi kokoon verrattava määrä

Miehille:

Ohjeen mukaan miehille määrät ovat kaksinkertaisia naisten annokseen verrattuna.

Voit katsoa havainnollistavan Instagram-kuvan alta.

View this post on Instagram

❌ STOP COUNTING CALORIES ❌ - Did you know that counting calories will only get you so far? 👀 - While total calorie intake will directly impact weight loss or weight gain, there’s more to the picture than simply calories in vs. calories out. - 🤲🏼 Controlling your portions — eating the right amount of protein, carbs, veggies and fats at each meal — is imperative for making optimal progress on your fitness goals. - 🥗 This is because each macronutrient (protein, carbs and fats) plays a different role in body composition, hormone regulation, energy levels, gut health and more. - So while calories do matter a whole lot, it is also important to monitor macronutrient intake alongside total calories consumed. - You can control your portions by using a food scale ⚖️ or measuring cups, or if you’re on the go or simply don’t have time to measure something out exactly, you can use your hand 👌🏼 as a measuring tool. - For men, at each meal: ▪️2 palm-sized portions of protein ▪️2 cupped-hand sized portions of carbs ▪️2 first-sized portions of veggies ▪️2 thumb-sized portions of fats - For women, at each meal: ▫️1 palm-sized portion of protein ▫️1 cupped-hand sized portion of carbs ▫️1 first-sized portion of veggies ▫️1 thumb-sized portion of fats - 👍🏼 And while this Portion Control Guide is a great rule of thumb, it’s okay if portions at each meal are not perfectly equal and it’s alright to eat more or less than 1-2 servings per meal so long as total calories and macros for the day are aligned with your goals. - How do you measure your potions? Food scale, measuring cups or simply using your hands? 👇 - Shoutout @precisionnutrition for the hand measurement graphics. And for more posts on portion control, comment “YES” below.

A post shared by Max Weber (@maxweberfit) on

Lue myös: Aloita dieetti ilman kuntosalilla hikoilua – 6 tehokasta niksiä onnistuneeseen elämäntapamuutokseen

Lue myös: Jumittaako paino dieetillä ollessa? Rasvanpolttoa tehostavat treenit koottiin yhteen

Lue myös: Älä skippaa liikuntaa kylmän sään vuoksi - pakkastreeni uskottua tehokkaampaa

Lähde: Popsugar

Arvostele artikkeli

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat