Kuva: Shutterstock

Yleisimmät syyt katkonaisen yöunen taustalla listattiin - katso, kuinka ongelmat tulisi ratkaista

14.06.2018 18:15 - Emmi Moilanen - Luettu 517 kertaa

Yölliset vessakäynnit voivat johtua myös siitä, että et saa tarpeeksi suolaa nauttimaasi nesteiden määrään nähden.

Yöllinen heräily on normaalia ja uni voi katketa jopa 6 kertaa yön aikana. Ilmiöstä ei tarvitse huolestua, jos kykenet kuitenkin nukahtamaan nopeasti uudelleen. Jos unen päästä on kuitenkin vaikea saada uudelleen kiinni, tulisi kiinnittää tarkempaa huomiota siihen, minkä takia uni on katkonaista.

Esimerkiksi stressi on yleinen uniongelmien aiheuttaja. Katkonaisesta unesta kärsivän ei myöskään tulisi sortua sosiaalisen median selaamiseen unta odottaessaan, sillä kirkas ja sininen valo hidastaa melatoniinin, eli unihormonin, erittymistä kehossa.

Prevention haastattelu asiantuntijoita ja listasi myös muut yleiset syyt katkonaisen yöunen taustalla.

Nouset yöllä vessaan

Runsas nesteiden juominen juuri ennen nukkumaanmenoa voi aiheuttaa katkonaista unta, ja muutaman tunnin kuluttua nukahtamisesta todennäköisesti tunnet tarvetta nousta vessaan. Jos yöllinen vessahätä vaivaa useita kertoja illalla juotujen juomien rajoittamisesta huolimatta, sairaanhoitaja Jonathan Steelen mukaan syy voi olla siinä, että saamasi suolan määrä on liian vähäistä nesteen määrään nähden.

Steele ehdottaakin nauttimaan puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa pienen lasillisen vettä, johon on lisätty hyppysellinen käsittelemätöntä merisuolaa.

- Tämä auttaa vettä imeytymään paremmin soluihin, hän toteaa.

Kärsit kuumuudesta

National Sleep Foundationin mukaan makuuhuoneen korkea lämpötila voi saada yöunen katkeilemaan ja tämä vaikeuttaa myös nukahtamista.

- Makuuhuoneen lämpötila, yöasu ja lakanoiden sekä peiton paksuus vaikuttavat kehosi lämpötilaan yön aikana, toteaa ensihoidon asiantuntija Marc Leavey.

Jotta yöuni pysyisi mahdollisimman katkeamattomana, huolehdi, että makuuhuoneen lämpötila on noin 15.5-18 astetta. Myös kylpy ennen nukkumaanmenoa voi pitää unenlaadun parempana.

- Kuuma kylpy nostaa hieman kehosi lämpötilaa. Kylpyammeesta nouseminen puolestaan saa lämpötilan jälleen putoamaan, joka viestii samalla aivoillesi, että on aika käydä nukkumaan, hän selittää.

Alkoholipitoinen yömyssy

Vaikka pari alkoholipitoista juomaa illalla nautittuna voi saada olon tuntumaan väsyneeltä, drinkit todennäköisesti tekevät vain hallaa yöunen laadullesi.

- Riittävän monta alkoholiannosta saa sinut nukahtamaan nopeasti, Leavey kertoo.

- Seuraavien tuntien aikana keho kuitenkin polttaa alkoholia, joka puolestaan myös heikentää virkistävintä REM-unen laatua, hän jatkaa.

Jos alkoholipitoisen illan jälkeen tiedät tarvitsevasi myös hyvät ja virkistävät yöunet, jätä drinkit illan viimeisien tuntien aikana väliin ja juo vettä. Tällöin annat kehollesi aikaa polttaa alkoholia pois elimistöstä, jolloin nukkumaan käydessä myös unenlaatu on todennäköisesti hieman parempaa.

Lue myös: Kuorsaajan vieressä nukkuminen voi olla vaaraksi terveydellesi

Lue myös: Rakastatko nukkua päiväunia? 8 asiaa, joihin todennäköisesti samaistut

Lue myös: Haluatko tulla onnelliseksi? Tutkimus selvitti tarkan määrän kauan sinun tulisi nukkua

Lähde: Prevention

Arvostele artikkeli

Kilpailut

Uusimmat