Katso järkyttävä video miten käy autossa olijoille suistumisonnettomuudessa: Kuka saakaan aikaan pahinta jälkeä?

11.07.2013 17:39 -

Jopa kolmannes tieliikenteessä kuolleista nuorista menehtyy suistumisonnettomuuksissa. Tyypillinen suistumiskuolonkolari ajetaan kesäisenä viikonloppuyönä. Autoliitto testasi millaista jälkeä tulee kun nelihenkinen seurue törmää autolla päin pylvästä.

Nuorten kuljettajien kuolemanriski on Liikenneturvan tilastokatsauksen mukaan kaksinkertainen koko väestöön verrattuna. Nuoret liikkuvat erityisesti kesällä, mikä näkyy myös onnettomuustilastoissa. Kesälauantait ovat tilastojen mukaan nuorten onnettomuuksien tyypillistä aikaa ja yli kolmannes nuorten kuolonkolareista tapahtuu yöllä (klo 0-7).

Nuorten onnettomuudet johtuvat usein ajotaitojen yliarvioinnista ja tavallista suuremmasta riskinotosta. Riskit korostuvat kun lähdetään ravintolaillan jälkeen porukalla tien päälle. Vaikka kuljettaja olisikin selvin päin, saattaa ryhmän paine innostaa ajamaan ylinopeutta. Liian suurella tilannenopeudella voi olla traagiset seuraukset. Liikenteessä kuolleista nuorista kolmannes menehtyy suistumisonnettomuuksissa. Valitettavan usein turvavyöt eivät ole käytössä.

Vyötön matkustaja tappaa

Autoliitto testasi yhdessä sisarjärjestöjensä kanssa, millaista jälkeä seuraa kun vain kolme tähteä Euro NCAP-kolaritestissä saavuttanut vuosimallin 2009 auto suistuu keula edellä päin pylvästä 70 km/h nopeudella. Auton kuljettajana testissä oli naista esittävä nukke. Autossa oli lisäksi kolme miesmatkustajaa esittävää nukkea. Kuljettajan takana istuvalla miehellä ei ollut turvavyötä.

Törmäys periksi antamattomaan esteeseen on erittäin raju. Ilman turvavyötä istuva matkustaja sinkoaa eteenpäin ja työntää kuljettajan päin ohjauspyörää sellaisella voimalla, että kuljettajan turvatyyny repeää. Kuljettaja jää jumiin ohjauspyörän ja penkin väliin. Törmäyksen aikana matkustajan ja kuljettajan päät osuvat yhteen. Kolari aiheuttaa molempien todennäköisen kuoleman.

Törmäys on niin voimakas, että etumatkustajan pää osuu turvavyöstä huolimatta kojelautaan. Turvatyyny kuitenkin vaimentaa iskua ja etumatkustaja selviää onnettomuudesta melko vähäisin vammoin. Turvavyötä käyttävä takamatkustaja puolestaan altistuu pää- ja niskavammalle, koska testiauton takaistuimien turvavöissä ei ole esikiristintä eikä voimanrajoitinta. Vyö pitää kuitenkin matkustajan paikallaan.

- Testi osoitti jälleen kerran, että turvavöiden käyttäminen on elintärkeää. Vyötön matkustaja ei aiheuta vahinkoa vain itselleen, vaan asettaa kaikki muutkin autossa hengenvaaraan. Kuljettajalla pitää olla pokkaa olla lähtemättä liikenteeseen ennen kuin kaikki ovat asiallisesti turvavöissä, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

Ajonvakautus pelastaa

Kolaritestissä käytettiin neljä vuotta vanhaa autoa, mutta Suomessa nuoret ajavat paljon vanhemmilla ja turvattomammilla autoilla. Vastaavan onnettomuuden seuraukset ovatkin helposti vielä testissä havaittuja vakavampia.

Ajonvakautusjärjestelmän merkitys suistumisonnettomuuksien vähentämisessä on suuri. EU:ssa tehdyn selvityksen mukaan liikennekuolemat vähenisivät 17 prosentilla, jos kaikissa autoissa olisi ajonvakautus. Joissakin tutkimuksissa luku on huomattavasti suurempi. Suurinta hölmöilyä on ajonvakautuksen poiskytkeminen.

- Auton kunnon ohella pitää tietenkin huolehtia myös kuljettajan kunnosta. Alkoholi ja autoilu eivät kuulu yhteen eikä myöskään väsyneenä pidä lähteä kuskiksi. Ja vaikka seurueessa olisi kuinka hilpeä tunnelma tahansa, niin kuljettajalle pitää aina antaa ajorauha eikä tätä pidä yllyttää uhkarohkeisiin suorituksiin.

(Radio Nova, Autoliitto)

Kilpailut

Uusimmat