Kuva: Markus Rinne

Anna Eriksson ohjasi elokuvan, esiintyy monessa kohtauksessa alasti - "Elokuva vaati alastomuuden"

22.05.2018 19:15 - Iiro Myllymäki

Anna Eriksson haluaa osoittaa, että nainen voi olla elokuvassa alasti olematta samalla miehisen, esineellistävän katseen kohteena. Alastonkohtausten kuvaaminen osoittautui rankaksi kokemukseksi.

- Kun johonkin aiheeseen menee sisälle, luovalle ihmiselle kasvaa mieleen maailma, josta on hankala päästä pois, jos siitä ei tee jotain.

Näin kuvailee taiteilija Anna Eriksson, 41, sitä sisäistä pakkoa, joka ajoi häntä viiden vuoden ajan menemään useille epämukavuusalueille ja toteuttamaan kokopitkän taide-elokuvan. M-niminen elokuva saa ensi-iltansa syyskuussa Rakkautta & Anarkiaa -festivaalilla. Elokuvan lähtökohtana oli ikonisen näyttelijän Marilyn Monroen (1926-1962) elämä ja etenkin hänen viimeiset vuotensa. Anna Eriksson on tehnyt kunnianhimoisessa projektissaan likipitäen kaiken itse. Hän näyttelee elokuvassa Marilynia, on ohjannut ja kirjoittanut elokuvan ja vastaa myös musiikin säveltämisestä, äänisuunnittelusta ja leikkauksesta. Ainoastaan kuvaus on jäänyt Erikssonin puolison Matti Pyykön vastuulle. Eriksson teki elokuvaansa kaikessa hiljaisuudessa, ja vasta maaliskuun lopussa projektista tiedotettiin julkisuuteen.

M on jatkoa kehitykselle, jossa Eriksson on vapautunut muiden hänelle asettamista odotuksista ja toteuttanut taidettaan juuri niin kuin itse haluaa. Iskelmätähden aura loisti poissaolollaan jo naisen kahdella edellisellä studioalbumilla (Garden of Love vuonna 2010 ja Mana vuonna 2012), ja vuonna 2013 nainen kritisoi iskelmäbisnestä kovin sanoin Helsingin Sanomien kuukausiliitteen haastattelussa.

Marilyn Monroesta inspiroiduttuaan Eriksson tunsi, että inspiraatio on kanavoitava johonkin. Hän oli sattumalta törmännyt The Many Lives of Marilyn Monroe -elämäkertaan, jonka on kirjoittanut kirjallisuuden professori ja feministi Sarah Churchwell. Kyseinen kirja herätti Erikssonissa halun tutustua Marilynin elämään syvemmin ja sukeltamaan hänen maailmaansa – josta hän voi päästä pois vasta, kun on onnistunut herättämään tuon maailman henkiin omassa taiteessaan. Elokuvamuotoon nainen päätyi puolivahingossa.

- Mietin ensin, teenkö musiikkia ja sitten aloin miettiä tekeväni noin 10-15 minuuttia pitkän videotaideteoksen. Kun aloimme kuvata, projekti paisui ja siitä tuli sitten puolitoistatuntinen kokopitkä elokuva, Eriksson kertoo Voice.fi:n haastattelussa.

Anna Eriksson Marilynina (kuva: Matti Pyykkö)

Rikki revitty Marilyn

Elokuvan nettisivujen esittelytekstin mukaan M käsittelee kuoleman ja seksuaalisuuden välistä suhdetta ja sitä, miten nämä asiat eivät ole keskenään vastakkaisia vaan yhdistyvät meistä jokaisessa. Elokuvan yleissävy on synkkä, jopa ahdistava.

- Marilynista tulee minulle väkivaltaisiakin asioita mieleen. Hänessä oli paljon rikkonaista ja rikki revittyä, mikä oli elokuvaa varten syvin inspiraation lähteeni. Kyllähän tämä koko työ on aika tummanpuhuva, Eriksson luonnehtii.

Anna Eriksson ei kiinnostunut Marilynista siksi, että hän erityisesti samastuisi tähän. Jotain samaa hän kuitenkin itsessään ja tässä myyttisessä hahmossa tunnistaa. Tässä palataan jälleen Erikssonin taustaan iskelmätähtenä ja tuon elämän uuvuttavuuteen.

- Tulin tälle alalle valtavan nuorena. Minäkin olen vuosien varrella joutunut rakentamaan suojamekanismeja itselleni, jotta olen selviytynyt. Se on ehkä yhtymäkohtamme.

Eriksson päätyi tekemään elokuvassa melkein kaiken itse elokuvan olemattoman budjetin vuoksi, mutta myös taiteellisista syistä. Ottamalla täyden toteutusvastuun teoksestaan hän halusi varmistaa, että siinä välittyy juuri hänen näkemyksensä. Ennen M-elokuvaa Erikssonilla ei ollut mitään kokemusta näyttelemisestä eikä elokuvien tekemisestä.

- Kaipaan haasteita. Ne ajavat minua eteenpäin. En ajatellut, että elokuvan tekeminen kestäisi näin kauan. Vasta leikkauspöydällä kokonaisuus alkoi hahmottua. Se vaati järjettömän paljon työtä.

"On rankkaa olla kameran edessä alasti"

Kun Anna Eriksson tiedotti elokuvaprojektistaan julkisuuteen maaliskuun lopussa, useammatkin tiedotusvälineet nostivat uutisissaan esiin elokuvassa esiintyvän alastomuuden. Yhdessä elokuvan promootiokuvista Eriksson nähdäänkin makaamassa alasti vain korkokengät jalassaan pihalla tiheän kasvuston keskellä. Kuva herättelee, se on näkynä häiritsevä. Kuvassa Marilyn esitetään voimattomana – ehkä kuolleena – eikä suinkaan sinä seksisymbolina, millaisena moni hänet muistaa. Tuo kuva kuvastaa hyvin sitä, millaisena alastomuus elokuvassa näyttäytyy ja tätä kautta myös sitä, mikä tekee elokuvasta Erikssonin mielestä feministisen teoksen.

- Yritän elokuvalla ilmaista, että nainen voi olla alasti olematta miehisen katseen kohteena, vaan että alastomuudella on syvempi merkitys. Naisen rooli on usein elokuvissa typistetty ensisijaisesti katseiden kohteeksi, ja naiset ovat olemassa miesroolihahmon kautta, Eriksson sanoo.

Anna Eriksson M-elokuvassa (kuva: Matti Pyykkö)

Voiko joku tulla katsomaan M-elokuvan ja suunnata edellä mainitun miehisen katseen alastomaan Erikssoniin?

- Kun ihminen näkee tämän työn, noin on uskoakseni hyvin hankala tehdä. Kun elokuvan näkee, alastomuus on yksi asia muiden joukossa. Mutta Marilyniin liittyy voimakkaasti lihallisuus. Elokuva vaati sen alastomuuden.

Anna Erikssonilla oli itsellään epämukava olo alastonkohtauksia kuvatessaan, mutta tämä on hänen mielestään vain hyvä asia.

- On aika rankkaa olla kameran edessä alasti, varsinkin kun se alastomuus on sellaista kuin se tässä elokuvassa on. Elokuvassa mennään epämukavuusalueille, ja silloin alastomuuskin muuttuu toisenlaiseksi omassa päässä. Epämukava tunne oli tärkeää kohtausten kannalta, koska niiden tarkoitus on ilmentää tietynlaista klaustrofobista tunnetta.

Alastomuuden ja groteskin kuvaston perusteella M-elokuvalle annetaan K18-luokitus. Tästä Anna Eriksson on keskustellut Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin väen kanssa. Elokuvaan ei kannatakaan suhtautua kevyenä viihteenä. Facebook-päivityksessään Eriksson on kirjoittanut, että kaikki ovat tervetulleita katsomaan elokuvan, ”jos uskaltavat”. Vaikka Eriksson kertoo uskallus-sanan olleen pelkkä heitto, on siinä myös paljon totta. Ahdistavien kohtausten lisäksi yleisön on varauduttava siihen, että elokuva on taide-elokuva eikä lineaarinen kertomus Marilyn Monroesta. Eriksson toivoo yleisön uskaltautuvan heittäytyä elokuvan maailmaan yrittämättä analysoida sitä järjellä.

- Toivon, että elokuva tullaan katsomaan kokemuksena ja tunneryöppynä. Minua ärsyttää sana ”ymmärtää”. Minusta on yhdentekevää, mitä tästä elokuvasta ymmärtää ja mitä ei. Enemmän merkitsee se, mitä se saa tuntemaan.

M on englanninkielinen elokuva, ja Erikssonilla onkin tavoitteena viedä sitä myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Suunnitelmia on jo, mutta niistä Eriksson ei voi vielä hiiskua. Suunnitelmia naisella ei sen sijaan ole hänen seuraavasta siirrostaan. Kesällä nainen palaa festarilavoille kahdeksan keikan verran, mutta mitä sen jälkeen?

- Haluan tehdä musiikkia, mutta haluan jossain vaiheessa tehdä uuden elokuvankin. En tiedä, millainen se tulisi olemaan. En kauheasti tee suunnitelmia etukäteen. Saan jonkin inspiraation ja pääsen johonkin maailmaan, joka minua inspiroi. Odotan sitä.

Lue myös: Anna Eriksson ei halua enää esittää yhtä jättihittiään - "Tehtiinkö tällaistakin musiikkia?"

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat