Kuva: Shutterstock

Lievitä kuukautiskipuja ja kramppeja lempeällä joogalla – katso asiantuntijan laatimat ohjeet

17.06.2019 17:45 - Emmi Moilanen

Kevyt liikunta lievittää kipuja ja rentouttaa kroppaa.

Tiedetään, että kevyt liikunta voi helpottaa kuukautiskipuja ja alavatsan krappeja. Popsugar-sivusto haastatteli gynekologi ja joogaohjaaja Heather Bartosia, joka laati julkaisulle kuukautiskipuja lievittävät joogaohjeet.

Pääset katsomaan ohjeet kuvineen alta.

Lapsen asento:

Kuva: Shutterstock (kuva: Shutterstock)

Pysy kuvan mukaisessa asennossa viiden syvään hengityksen ajan.

- Tämä asento tekee hyvää vatsalihaksille ja auttaa lievittämään stressiä. Lapsen asento myös pidentää selkärankaa ja voi ehkäistä lantiolihasten krappeja kuukautisten aikana, Bartos kertoo.

Kissa-lehmä asento:

Kuva: Shutterstock (kuva: Shutterstock)

Liike kohdistuu lantiopohjan lihaksiin, joten Bartosin mukaan tarjoat tämän liikkeen avulla ”auttavaa kättä” kohdullesi. Asento lievittää myös painetta keskivartalosta ja selästä.

Asetu konttausasentoon lattialle ja hengitä syvään sisään. Ala uloshengityksen aikana pyöristää selkää kuvan mukaisesti ylöspäin, laskien myös leukasi kohti rintaa. Uloshengityksellä notkista selkääsi alas kaarelle kuin kissa ja kohota katse ylöspäin. Varmista myös, että ikään kuin nostat häntäluutasi kohti kattoa.

Toista kymmenen kierrosta.

Jalat ylös seinää vasten:

Kuva: Shutterstock (kuva: Shutterstock)

- Yksi suosikkiasennoistani kuukautiskipujen aikaan on nostaa jalat ylös seinää vasten, Bartos toteaa.

Asento lievittää painetta ja rentouttaa lantion aluetta.

- Se tuntuu mahtavalta. Suosittelen tätä naisille aina, Bartos jatkaa.

Ota viltti tai tyyny pehmusteeksi ja aseta se seinää vasten. Asetu kuvan mukaiseen asentoon niin, että pehmuste jää alaselkäsi alle. Pysy asennossa useita minuutteja.

Eteenpäin taivutus seisoen:

Kuva: Shutterstock (kuva: Shutterstock)

Liike suoristaa selkärankaa ja lievittää kuukautiskipuja. Aloita lantion levyisestä haara-asennosta ja nosta kätesi suoraksi pään yläpuolelle sisäänhengityksen aikana. Uloshengityksellä paina leuka kohti rintaa ja kumarru hitaasti kuvan mukaiseen asentoon.

Pidä niska ja ylävartalo rentona ja anna kätesi roikkua kohti lattiaa. Hengitä syvään viisi kertaa asennossa pysyen.

Polvi kohti rintaa:

Kuva: Shutterstock (kuva: Shutterstock)

Asetu kuvan mukaiseen asentoon. Jos sinusta tuntuu hyvältä, voit nostaa myös molemmat jalat rinnan päälle yhtä aikaa.

Pysy asennossa viiden syvään hengityksen ajan ja toista sama myös toiselle jalalle.

Double pigeon -asento:

Kuva: Shutterstock (kuva: Shutterstock)

Hormonitoimintaa hellivä asento on risti-istunta, jossa päällimmäisen jalan jalkaterä on nostettu polven päälle.

Pysy asennossa viiden syvään hengityksen ajan, jonka jälkeen vaihda jalkojen asentoa niin, että toinen jalkaterä jää toisen polven päälle.

Lue myös: Naiset ällistyivät miesten tietämättömyydestä kuukautisia kohtaan - some täyttyi tarinoista

Lue myös: Miksi kuukautiset niukentuivat yhtäkkiä? 4 muuta tavanomaista selitystä kuin stressi

Lue myös: Karista stressi ja keskittymisvaikeudet joogalla: Jo 6 yksinkertaista liikettä riittää

Lähde: Popsugar

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat