Stressi voi aiheuttaa kuukautisten pois jäännin lisäksi myös pitkittynyttä vuotoa.
Myös suuret annoskoot ja ähky saattavat voimistaa kuukautiskipuja ja -kramppeja.
Kevyt liikunta lievittää kipuja ja rentouttaa kroppaa.
Jos suojaa joutuu vaihtamaan tunnin välein, vuoto on jo liian runsasta.
Esimerkiksi univaje voi vaikuttaa voimakkaasti kehon toimintaan ja hyvinvointiin.
Kuukautisten aikaan erityisesti hiilihydraattipitoisten ruokien himo kasvaa.
Esimerkiksi kilpirauhasen liikatoiminta voi vaikuttaa kuukautiskiertoon ja vuodon runsauteen.
Vatsa- ja rintakivut ja mielialavaihtelut ovat yleisimpiä kuukautisten aiheuttamia oireita.
Tutkimukseen osallistui tuhansia naisia.
Sikiöasennossa nukkuminen vähentää painetta vatsan alueelta, joka puolestaan voi lievittää kuukautiskipuja.
Moni nainen tietää, että kuukautiset voivat toisinaan aiheuttaa melkoista päänvaivaa.
Naiset ovat jakaneet omia kokemuksiaan erään naisen tarinan yhteydessä.
Älä yritä pestä veritahraa lämpimällä tai kuumalla vedellä. Katso artikkelista ohjeet tahran poistamiseen.
Voimistunut janon tunne voi olla muun muassa oire raskaudesta.
Kaiken herkuttelun ja lomailun lomassa treenihalut voivat olla vähissä. On kuitenkin olemassa tilanteita, jolloin treeni kannattaa skipata hyvällä omallatunnolla.
Joukko naislääkäreitä selvitti, kuinka he itse hoitavat omia kuukautisvaivojaan.