Kuva: Shutterstock

Terveelliseksi mielletyt ruoat, joita ravintoterapeutit eivät suosittele - mukana trendijuoma

25.05.2019 12:15 - Katariina Auvinen

Terveelliseksi mielletyt ruoka-aineet voivat sisältää yllättävän paljon energiaa.

Joistain ruuista on vaikea päätellä pelkästään ulkonäön perusteella, ovatko ne terveellisiä vai eivät. Monesti ihmisillä on mielikuva siitä, mikä on terveellistä, vaikka totuus saattaisi olla jotain aivan muuta. Ravintoterapeutit kertoivat Women´s Health -julkaisulle, mitä ruoka-aineita he eivät suostu syömään, vaikka monet pitävät niitä terveellisinä. 

Pikakaurapuuro 

Kaurapuuro sinänsä mielletään jo terveelliseksi vaihtoehdoksi ja sitä se useimmiten onkin, mutta pikapuurot voivat olla asia erikseen. Useimmiten pikapuurot sisältävät paljon sokeria ja suolaa. Jos mielit pikapuuroa, katso että ainesosaluettelon ensimmäinen ainesosa on sokerin sijaan kaurahiutaleet. Sokeria tulisi olla alle kuusi grammaa per pussi. 

Juuressipsit 

Juurekset mielletään terveellisiksi, mutta jos sipsejä mielit niin mieti kahdesti syötkö normaaleja vai juuressipsejä. Uppopaistettu sipsi, olipa se peruna tai juures, on kuitenkin aina uppopaistettu ja täynnä kaloreita. Joissain juuressipsipusseissa on vielä perunalastujakin. Rasvan lisäksi sipsit sisältävät usein paljon suolaa. 

(kuva: Shutterstock )

Smoothiet 

Valmiit kaupan smoothiet vaikuttavat terveellisiltä, koska ne sisältävät hedelmiä. Ravintoterapeutit eivät kuitenkaan suosittele niiden juomista, koska monesti valmiis smoothiet tehdään mehupohjaan, jonka vuoksi ne ovat täynnä sokeria. Sen sijaan saat itse helpon ja terveellisen smoothien käyttämällä marjoja, maustamatonta jogurttia ja vaikkapa proteiinijauhetta. 

Proteiinipatukka 

Muutaman vuoden takainen proteiinibuumi sai ihmiset hamstraamaan erilaisia proteiinituotteita ja yhdeksi suosituksi välipalavaihtoehdoksi nousi proteiinipatukka. Prosessoitu proteiinipatukka sisältää usein paljon erilaisia sokereita tai vastaavasti makeutusaineita. Sen lisäksi useissa patukoissa on myös paljon huonoja rasvoja. 

Kookosöljy 

Kookosöljyä on markkinoitu monikäyttöisenä tuotteena, jota voidaan käyttää niin ihon kosteuttamisesta kokkaukseen. Siitä on tullut myös terveystuote, mutta nyt asiantuntijat ovat varoittaneet, että liiallinen käyttö ei ole suotavaa, koska kookosöljy on lähes kokonaan kovettunutta rasvaa. 

Kombucha 

Kombucha on viimeisin trendi, joka on nostanut päätään. Kombucha sokeroidusta teestä käymisen avulla valmistettu juoma. Se on laktobasillien ja hiivasienen muodostama kompleksi. Juomaa on pidetty hyvänä ruoansulatukselle, mutta julkaisun mukaan Kombucha on pääosin käynyttä hiivaa. Monella ihmisellä ruoansulatuksessa on jo liikaa hiivaa, joten juoma voi sekoittaa kehon tasapainoa vielä enemmän. 

(kuva: Shutterstock )

Lue myös: Stressaako ja ahdistaa? Voit helpottaa oloa tietyilla ruoka-aineilla - katso

Lue myös: Sorrutko usein naposteluun? 5 ruoka-ainetta, jotka pitävät herkkuhimot loitolla

Lähde: Women´s Health 

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat