Kuva: Shutterstock

10 tyypillistä harhaluuloa kasvissyönnistä - katso

25.07.2018 09:15 - Elisa Jalasjoki

Kasvisruokaan siirtyminen ei tarkoita, että sinun olisi luovuttava kaikista lempiruoistasi tai saisit jatkuvasti liian vähän proteiinia.

Kasvissyönti, kasvisruoan suosiminen ja vegaanius ovat teemoja, jotka ovat viimeisen vuoden aikana nousseet lähes jokaisen huulille. Vaikka kasvisruokailu on lisääntynyt ja sen pariin ovat siirtyneet niin lukuisat julkisuuden henkilöt kuin tavalliset tallaajatkin, liitetään siihen usein yhä nykyisinkin useita vääristyneitä mielikuvia ja myyttejä. 

Insider-verkkolehti kokosi sivuilleen kymmenen tyypillistä kasvisruokailua koskevaa myyttiä - ja kumosi ne. Mitä nämä myytit sitten ovat, sen pääset lukemaan alta. 

1. Ilman lihaa ei voi saada tarpeeksi proteiinia

Liha on vain yksi monista proteiinin lähteistä. Kavisruokailija voi löytää omat proteiininsa muun muassa kananmunista, tofusta, maitotuotteista, soijatuotteista, pähkinöistä ja siemenistä. Myös erilaiset pavut, sekä artisokansydämet ja quinoa sisältävät suuren määrän proteiinia. 

2. Kasvissyönti tarkoittaa automaattisesti terveellisiä elämäntapoja

Kasvissyönti sotketaan usein esimerkiksi erilasiiin dietteihin ja laihdutuskuureihin. Ennemmin kyse on kuitenkin elämäntavasta kuin pikadietistä. Esimerkiksi useat kaupan kasvisvalmisruoat ovat hyvin epäterveellisiä. 

3. Kasvissyöjä on jatkuvasti väsynyt

Kaikki ovat kuulleet tarinan tuttavan tutusta, joka väsyi ja uupui täysin lopetettuaan lihansyönnin. Totuus kuitenkin on, ettei lihan puute useinkaan ole syy väsymykseen vaan se, millä lihaa lähtee korvaamaan. 

4. Kasvissyönnissä kyse on painonpudotuksesta

Päätös luopua lihansyönnistä on harvoin kytköksissä painonpudotukseen. Ennemmin kyse on usein eettisistä, uskonnollisista tai terveydellisistä syistä. Painon putoaminen on yleensä vain yksi tyypillinen sivuvaikutus kevyempään ruokavalioon siirryttäessä. 

5. On valittava liha tai kasvikset

Kukaan ei pakota valitsemaan. Usein kasvisruokailijat kuitenkin houkuttelevat kokeilemaan eri haasteita, kuten esimerkiksi Suomessakin järjestettävää Vegaanihaastetta.

Pyrkimys olisi saada rohkaistua ihmisiä siihen, että he tottuisivat elämään edes kerran tai kaksi viikossa lihattomasti ja terveellisesti. 

6. Dietti ei ole terveellinen raskaana olevalle

Raskaana ollessa tärkeimmät ja tarkimmat ohjeet ruokavalioon saa aina omalta lääkäriltä. Erityisesti eri vitamiinien ja mineraalien saamista on tärkeä seurata. 

7. Kasvissyönti on liian kallista

On totta, että kasvisruoka on monissa tapauksissa hieman liharuokaa kalliimpaa. Tämä johtuu usein kuitenkin siitä, että eettisyydestä ja puhtaista valinnoista joutuu maksamaan tyypillisesti ylimääräistä. 

Mikäli rahat ovat kuitenkin lopussa, eikä palkkapäivää viel näy, pyri pitämään ruoanlaitto hyvin yksinkertaisena. Monet kasvikset, tofu, sekä pavut ovat erittäin halpoja, ja niitä kykenee myös hyödyntämään monin eri tavoin ruoanlaitossa. 

8. Kasvissyöjän on oltava hyvä kokki

Kuka tahansa voi oppia valmistamaan monimutkaisenkin kuuloista ruokaa. Esimerkiksi useat kasvissyöjät jakavat oppejaan internetin eri palstoilla, kuten blogeissa tai Instagramissa. Ota siis seurantaan muutamia inspiraationlähteitä ja ala opettelemaan!

9. Sinun on luovuttava lempiruoistasi 

Nykypäivänä kasvissyönti on helpompaa kuin koskaan, sillä lähes kaikelle lihapohjaiselle on olemassa vaihtoehto. Esimerkiksi pekonin rakastajille tiedoksi, että myös kasvispekoni maistuu hyvälle - ja lähes samalle, kuin lihaisa esikuvansa. 

10. Kasvissyönti ajaa vain eläintenoikeuksia

Vaikka kiinnostus ja palo kasvissyöntiin saattaavat lähteä liikkeelle esimerkiksi uskonnollisista syistä tai eläintenoikeuksista, sisältää kasvisruoka kuitenkin todellisuudessa myös valtavan määrän hyviä terveysvaikutuksia, jotka suosivat ruokavalion jatkamista. 

Lue myös: Miksi aloin taas syödä lihaa? Entiset kasvissyöjät kertovat

Lähde: Insider

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat