Kuva: Shutterstock

Turvottaako taas? 6 ruoka-ainetta, jotka laskevat pöhötystä tehokkaasti

27.03.2018 16:45 - Emmi Moilanen

Esimerkiksi parsa ja karpalomehu ovat hyvä lisä ruokavalioon silloin kun turvottaa.

Vatsan turvotus on melko yleinen vaiva, josta useimmat meistä kärsivät jossain vaiheessa elämäänsä. Jos huomaat esimerkiksi herkuttelun tai epäsäännöllisen elämänrytmin aiheuttavan vatsan seudulle pöhötystä, on olemassa muutama ruoka-aine, joita kannattaa kokeilla lisätä omaan ruokavalioonsa.

Elite Daily listasi parhaimmat keinot turvotuksen laskemiseen.

Sitruunavesi

Riittävä veden juominen on yksi parhaimmista lääkkeistä turvotukseen, ja vesi saa kehoon kertyneen pöhötyksen jälleen liikkeelle. Kokeile lisätä veteen sitruunaviipaleita, sillä tämä kirpeä hedelmä hellii ruuansulatusjärjestelmääsi ja nopeuttaa myös turvotuksen laskemista.

Päivän aikana vettä tulisi nauttia kahdeksasta kymmeneen lasillista. Turvotuksen ollessa pahimmillaan voit lisätä tähän määrään pari ekstralasillista lisää.

Tomaatit

Tomaatit sisältävät runsaasti lykopeeni nimistä antioksidanttia, joka rauhoittaa ruuansulatuselimistöäsi ja auttaa sinua pääsemään nopeammin eroon turvotuksesta. Eat This, Not That! -sivuston mukaan teho on parhaimmillaan silloin, kun tomaatti nautitaan raakana.

Cayennepippuri

Women’s Healthin mukaan myös mausteinen cayennepippuri saa ruuansulatuselimistön entsyymit virtaamaan suoliston läpi ja tappaa tehokkaasti myös niitä bakteereja vatsassasi, jotka aiheuttavat turvotusta sekä kaasun kertymistä suolistoon.

Parsa

Terveyssivusto Health on uutisoinut, että parsa on todellinen tehokeino taistelussa turvotusta vastaan. Parsan syöminen voi saada sinut virtsaamaan useammin, jolloin myös liika nesteen määrä lähtee kehossasi tehokkaammin liikkeelle.

Karpalomehu

Eat This, Not That! -sivuston mukaan karpalomehu on luonnonmukainen diureetti. Tämä tarkoittaa sitä, että mehu kiihdyttää kehossa nesteiden eritystä ja poistumista. Muista kuitenkin, että parhaimman tehon saat mehusta irti täysin sokerittomana versiona ja ilman lisäaineita.

Fenkoli

Healthin mukaan fenkolin siemenet sisältävät ravintoaineita, jotka saavat ruuansulatuselimistön rentoutumaan. Tämä ehkäisee kouristuksia ja kipuja, jotka puolestaan usein johtavat ikävään turvotukseen vatsan seudulla.

Lue myös: Voi, salami ja juusto: Katso mitkä ruoka-aineet pitävät hampaasi kunnossa

Lue myös: Addiktoivimmat ruoat listattiin - löytyykö oma suosikkisi listalta?

Lähde: Elite Daily

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat