Kuva: Fotolia

Kaipaatko enemmän iloa elämääsi? 10 yksinkertaista asiaa, jotka todistetusti lisäävät onnellisuutta

14.07.2017 08:45 - Emmi Moilanen

Matkustelu voi saada aikaan yhtä vahvan onnentunteen kuin kihlautuminen.

Useimmat meistä tavoittelevat iloa ja onnellisuutta elämäänsä. Onnellisuuden salaisuus koostuu monesti yllättävänkin arkipäiväisistä asioista, eikä aina ole kyse rahasta tai materian omistamisesta.

Popsugar kokosi yhteen kymmenen tieteellisesti todistettua asiaa, jotka lisäävät onnellisuutta.

1. Kiitollisuus

Kiitollisuus on yhdistetty onnellisuuteen, sillä se edellyttää pohjimmaiseen haluun edistää hyviä asioita omassa elämässään. Omaa kiitollisuuttaan voi kokeilla vahvistaa pitämällä esimerkiksi kiitollisuuspäiväkirjaa tai muistaa mainita työpaikalla ja ystäväpiirilleen hyvistä asioista, joita he ovat tänään mielestäsi tehneet.

2. Seksi

Popsugarin artikkelissa kerrotaan erään tutkimuksen osoittaneen, että seksin harrastaminen kerran viikossa tekee yhtä onnelliseksi kuin yli 45 000 euron tienaaminen vuosittain. Seksin harrastamisen hyödyt eivät ole vain fyysisiä, vaan rakastelu on tehokas tapa vahvistaa myös parisuhdetta.

3. Läheiset ihmissuhteet

Harvardin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan avain onnellisuuteen on elinvoimaiset ihmissuhteet. Olipa kyse sitten romanttisesta parisuhteesta tai läheisistä ystävyyssuhteista, sosiaalisen kanssakäymisen on todistettu edistävän onnellisuutta.

4. Liikunta

Hikoillessa elimistösi vapauttaa endorfiinia, niin kutsuttua hyvän olon hormonia. Tämän takia liikunta lievittää esimerkiksi stressiä tehokkaasti.

5. Lemmikit

Kun seuraavan kerran yrität perustella kumppanillesi, minkä takia teidän tulisi hankkia lemmikki, muista mainita, että lemmikin omistaminen lisää tutkitusti onnellisuutta. Tutkimukset ovat siis osoittaneet, että lemmikkieläimen kanssa vietetty aika lievittää stressiä, laskee verenpainetta ja voi auttaa jopa masennusoireisiin.

6. Uni

Aikuiset, jotka nukkuvat seitsemän tuntia yössä ovat henkisesti terveempiä kuin ne henkilöt, jotka kärsivät univajeesta. Jos tingit jatkuvasti riittävän yöunen määrästä, on todennäköistä, että kokemasi stressin määrä kasvaa ja olo tuntuu alakuloiselta.

7. Meditaatio

Päivittäisen hiljentymisen meditaation pariin on osoitettu vaikuttavan elämänlaatuun positiivisesti. Koehenkilöt, jotka harjoittivat positiivisiin tunteisiin keskittyvää meditaatiota, kokivat myös enemmän myönteisiä tunteita ja tyydytystä elämässään. Jopa muutama minuutti päivässä voi riittää kohottamaan mielialaa.

8. Hyvä seura

Ympäröi itsesi hyväntuulisilla ja onnellisilla ihmisillä. Hyvällä ilmapiirillä on tapana vääjäämättä tarttua.

9. Matkustelu

Tutkimukset ovat osoittaneet, että matkustelu tekee meistä onnellisempia kuin materian jatkuva ostaminen ja omistaminen. Matkustelu voi saada meissä aikaan jopa samanlaisen onnellisuuden tunteen kuin kihloihin meneminen.

10. Muiden auttaminen

Time-lehden mukaan “onni löytyy muiden auttamisesta.” Antaminen on onnellisuuden kannalta kehittävämpää kuin saaminen ja tieteelliset tutkimukset tukevatkin ajatusta siitä, että muiden auttaminen voi johtaa pysyvään onnellisuuteen.

Lue myös: Mene päiväunille, tulet onnelliseksi! Tutkijat paljastavat nokosten ihannepituuden

Lue myös: Suomalaistutkimus selvitti: Onnellisuus lisääntyy nopeasti yhdellä keinolla

Lue myös: 5 kysymystä, joiden avulla selvität, onko elämäsi täyttä ja onnellista

Lähde: Popsugar

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat