Kuva: Shutterstock

Musta jää vaanii jälleen, tunnista vaaranpaikat: 'Miten liukas keli voi joka vuosi yllättää?'

02.10.2021 15:15 - Roy Kokkonen

Musta jää on huomaamatonta ja erittäin liukasta. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo vaaranpaikat, joissa tulee olla erityisen valppaana.

Syksyn edetessä kelit viilenevät. Yöpakkasten myötä autoilijoita uhkaa salakavalasti tien pintaan muodostuva musta jää, joka vuosittain aiheuttaa onnettomuuksia.

Musta jää on saanut nimityksensä siitä, että sitä ei erota tumman asfaltin pinnasta. Se on ohutta, läpinäkyvää ja erittäin liukasta.

– Erityisen petolliseksi sen tekee huomaamattomuus, eli kuljettaja ei joko erota tienpinnassa mitään poikkeavaa tai luulee sen olevan korkeintaan vain märkä, kertoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Vesalainen ihmettelee, kuinka huono ajokeli yllättää vuodesta toiseen. Hän kertoo, että mustan jään vaara tulee ottaa huomioon hyvissä ajoin.

– Mustaan jäähän pitää varautua juuri nyt. Joka syksy eri mediat toitottavat, kuinka liukas keli on yllättänyt autoilijat – on vaikea ymmärtää, miten se on vuosi toisensa jälkeen mahdollista.

Paras tapa varautua on vaihtaa talvirenkaat ajoissa alle. 

– Kuljettajan on myös käännettävä ajoissa ajattelu- ja ajotapansa talviajomoodiin sekä opeteltava tunnistamaan riskipaikat, Vesalainen sanoo.

Tyypillisesti mustaa jäätä muodostuu usein samoihin, tiettyihin tienkohtiin. Voice.fi:n pyynnöstä Vesalainen listasi vaaranpaikat, joissa autoilijoiden tulee olla erityisen valppaana.

Talvirenkaisiin vaihtaminen hyvissä ajoin on paras tapa varautua liukkaisiin keleihin. (kuva: AOP)

Silloilla ja rantateillä

Siltojen kansilla esiintyy mustaa jäätä muuta tieosuutta herkemmin. Sillan rakenteet ovat usein betonia, jonka lämpökapasiteetti ja lämmönjohtavuus on erilainen kuin asfaltilla.

Talvikaudella maaperä on huomattavasti lämpimämpää kuin ulkoilma. Maasta irrallaan oleva siltarakenne jäähtyy myös altapäin, koska sillan kannen alapuolellakin on kylmää ilmaa.

Jäätymistä edesauttaa entisestään, jos sillan alla kulkee vesistö, josta nousee vesihöyryä tien pintaan. Tämä on syytä pitää mielessä myös rantateillä ajettaessa.

Rampeilla

Myös teiden liittymäkohdissa olevat rampit ovat siltojen tavoin betonisia, maasta irti olevia rakenteita. Näin ollen ne jäätyvät maanpinnassa olevaa tietä herkemmin.

Lisäksi rampeilla on yleensä pienemmät liikennemäärät kuin itse tiellä. Liikenteen lämmittävä vaikutus saa helposti aikaan sen, että varsinainen tieosuus on sula ja kuiva - vähemmän liikennöity ramppi sen sijaan saattaakin olla näkymättömän jään verhoama.

Notkoissa ja laaksoissa

Lämpimässä ilmassa molekyylit ovat harvemmassa kuin kylmässä, joten lämmin ilma on kylmää kevyempää. Näin ollen kylmä ilma raskaampana laskeutuu notkopaikkoihin ja laaksoihin, joissa se jäädyttää tienpinnan petollisesti muuta ympäristöä liukkaammaksi. 

Ajettaessa soratieltä asfaltille

Kesäkelillä soratiellä on pääasiassa huomattavasti asfaltoitua tietä huonompi pito. Pitoa heikentää olennaisesti soratien pinnalla pyörivä irtosora. Kun ilman lämpötila laskee lähelle nollaa tai pakkasen puolelle, saattaa tilanne muuttua radikaalisti.

Moni kuljettaja on kokenut yllätyksen ajaessaan syysaamuna soratieltä asfaltille, jonka pinta onkin ollut näkymättömän jääverhon peitossa. 

Ajettaessa peltoaukealta metsän varjoon

Usein törmää myös tilanteeseen, jossa aurinko on kuivannut tai sulattanut tien pinnan peltoaukeiden kohdalta. Kun siirrytään aurinkoiselta peltoaukealta metsän varjoon, saattaa tilanne ollakin aivan toinen.

Lue myös: Vältä hengenvaarallinen vesiliirto - kolme seikkaa vaikuttavat riskiin, muistuttaa asiantuntija

Lue myös: Monelta autoilijalta ovat perustaidot hukassa - asiat, jotka tulisi osata ennen kuin hyppää rattiin

Kilpailut

Uusimmat