Lähes 40 matkatoimistolla on heikko luottoluokitus - näin tunnistat ongelmat ennakkoon!

29.09.2011 12:00 -

Matkaa varatessaan kuluttaja-asiakkaan kannattaa varmistaa, että matkan-järjestäjän talous on kunnossa. Matkatoimistojen luottoluokitukset ovat viime aikoina heikentyneet.

Valmismatkan varannut kuluttaja joutuu yleensä maksamaan matkansa jo hyvissä ajoin ennakkoon. Siksi asiakkaan kannattaa aina varmistaa esimerkiksi osoitteesta www.aarre.fi, että valittu matkatoimisto on vakavarainen ja maksukykyinen, jotta se pystyy myymänsä matkan järjestämään.

Loppukesän ja syksyn 2011 aikana ongelmia on ollut ainakin Alma Tourin ja Bus-Trip Helsingin kanssa. Näiden yhtiöiden Suomen Asiakastieto Oy:ltä saamat luottoluokitukset ovat olleet heikkoja jo pitkään.

7-portainen Rating Alfa -luottoluokitus huomioi yrityksestä kaiken keskeisen taloustiedon ja pystyy varoittamaan tulevista ongelmista luotettavasti jo hyvissä ajoin, vaikka esimerkiksi varsinaisia maksuhäiriömerkintöjä tai maksuviiveitä ei vielä olisikaan. Joka seitsemännellä (16,3%) matkatoimistolla luottoluokitus on heikko eli B tai C. Alkuvuonna näihin luokkiin on pudonnut viisi matkanjärjestäjää ja yhteensä heikko luokitus on 37 toimistolla.

Tilinpäätöslukujen, kuten volyymin ja vakavaraisuuden lisäksi yrityksen kykyä suoriutua velvoitteistaan on syytä haarukoida myös mahdollisten maksuhäiriö- ja maksutapatietojen perusteella. Voimassa olevia maksuhäiriömerkintöjä on tällä hetkellä 7,2 prosentilla kaikista suomalaisyrityksistä.

Katso osoitteesta www.asiakastieto.fi/kartta/kartta.html yritysten maksuhäiriöriski, volyymi ja vakavaraisuus kunnittain.

(Radio Nova, Suomen Asiakastieto Oy)

Kilpailut

Uusimmat