Kuva: Bauer Media

Radiojuontajien vinkit syksyyn: "Liikuntaa, lepoa ja läheisiä" - Jaa oma vinkkisi ja osallistu arvontaan!

08.09.2021 12:00 - Katja Nygård

Pimenevä syksy on joillekin raskasta aikaa, mutta toisille taas mahdollisuus hiljentymiseen ja lepoon. Suositut radiojuontajat jakavat omat keinonsa, joilla he saavat lisää virtaa arkeen ja taistelevat väsymystä vastaan.

Radio Novan aamujuontaja Aki Linnanahde:

”Luurit päähän ja lenkille”

Vaikka en erityisemmin pidäkään syksystä, en voi sanoa kärsiväni syysväsymyksestä. Jos ankea olo meinaa yllättää, pidän huolta liikunnasta, riittävästä unesta sekä terveellisestä ravinnosta. Erityisesti liikunnasta saan huimasti lisää virtaa arkeeni!

Väsymyksen yllättäessä siirrän joitakin hommia tuonnemmaksi. Moni projekti on sellainen, että ei ole aivan päivän päälle, teenkö sen juuri tänään vai vasta huomenna.

Vinkkini syksyyn!

Jos alkaa ahdistaa, laitan hyvän biisin soimaan ja painun lenkille. 

Radio Novan aamujuontaja Minna Kuukka:

”Kynttilät palamaan”

Otan ilon irti syksyisistä nautinnoista: kynttilät palamaan ja sohvalle kirjan tai suoratoistopalvelun kera!

Syysaamut ovat pimeitä, mutta toisaalta aikainen nukkumaanmeno helpottuu pimeiden iltojen ansiosta.   Pyrin karsimaan kaikki ei-pakolliset menot ja nukkua mahdollisimman hyvin sekä ulkoilla riittävästi. Nautin erityisesti ulkolenkeistä koiran kanssa, kun ulos mennään säässä kuin säässä. Oikeanlaiset varusteet tietenkin pitää olla.

Vinkkini syksyyn!

En murehdi pimeää aikaa eteenpäin. Marraskuussa on synkkää, mutta sitä ei kannata vielä syyskuun alussa miettiä. Päivä ja viikko kerrallaan myös pimeän ajan läpi.

Radio Novan päiväjuontaja Niina Backman:

”Puhuminen auttaa”

Kun harmaa ja pimeä kausi saapuu, alkaa myös taistelu väsymyksen kanssa. Erityisesti tämä näkyy vireystilassani iltaisin. Lumen tulo helpottaa tilannetta hieman.

Jos väsymys käy liian suureksi, karsin ensimmäisenä kotitöistä, kuten siivouksesta. Priorisoin asioita ja jätän tekemättä sellaisia, joille ei juuri sillä hetkellä ole välttämätöntä tarvetta.

Taistelen ankeaa oloa vastaan ajatuksen voimalla. Se toimii, sillä mielellä on ihmeellinen voima. Asioista puhuminen ja mieltä askarruttavien asioiden kertominen esimerkiksi puolisolle auttaa. Terapia antaa myös voimaa. Saan lisää virtaa arkeeni perheen kanssa vietetystä ajasta, meditaatiosta sekä parisuhdeajasta. Myös treenaaminen auttaa. Uusimpana tuttavuutena on kasvojumppa.

Vinkkini syksyyn!

Aloitan aamuni 15—12 minuutin kehonpaino-treenillä. Se aittaa päivän hyvin käyntiin ja antaa energiaa sekä hyvää mieltä.

Niina Backman. (kuva: Bauer Media)

Iskelmän iltapäiväjuontaja Satu Kotonen:

”Voivottelu tuhlaa energiaa”

Jostain syystä syksy ei aiheuta minulle synkeyttä, vaikka pimeä aika ei niin herkkua olekaan. Itsestäänselvyyden voivotteluun ei ainakaan kannata energiaa tuhlata. Tässäkin asiassa uskon, että jos hokee syksyn ahdistavan ja hokee itselleen, ettei siinä ole mitään hyvää, niin ei siinä sitten olekaan.

Olen tottunut ulkoilemaan lasten kanssa myös pimeän aikaan, säässä kuin säässä, ja lenkillä käynti otsalampun kanssa on peruskauraa. Syksyisessä luonnossa on myös paljon kauneutta, ja kukkean kesän päättyminen kuuluu asiaan.

En aloita syksyllä uutta elämää, vaan jatkan minulle sopivien ja energiaa antavien lajien parissa: juoksen, kävelen ja pyöräilen. Liikunta on rakas eliksiirini mielelle ja keholle.    

Olen koukussa äänikirjoihin, koen saaneeni elämääni paljon lisää kaistaa, kun saan joka päivä uppoutua niiden pariin. Erityisesti olen kiinnostunut elämäkerroista. Olen myös intohimoinen käsityöihminen, käsillä tekeminen ja uuden luominen ovat elämäntapa.

Vinkkini syksyyn!

Teen usein sämpylätaikinan valmiiksi illalla jääkaappiin ja paistan sämpylät vasta aamulla. Vaivaan taikinan pöydällä pitkäksi, paloittelen ja siirrän palaset pyörittelemättä suoraan pellille. Sämpylät nousevat liinan alla sillä aikaa, kun laittaa ripsivärin ja uuni lämpenee.

Satu Kotonen. (kuva: Tuukka Korkeamäki / Karufilms)

Iskelmän aamujuontaja Pauliina Puurila:

”Päiväunista en luovu”

Rakastan syksyä! En kärsi minkäänlaisesta väsymyksestä tai apeudesta. Lepään riittävästi ja syön hyviä ruokia. Päiväunistani en suostu luopumaan. Lisäksi panostan kodin viihtyvyyteen lisäämällä kynttilöitä, sisustusvaloja ja ihania, houkuttelevia vilttejä sohvalle.

Nostan energiatasojani entisestään lenkkeilemällä koiran kanssa ja tekemällä vapaaehtoistyötä. Samalla karsin kaikesta turhasta.

Vinkkini syksyyn!

Laitan aina illalla seuraavan päivän vaatteet valmiiksi ja suunnittelen aamupalan etukäteen. Aamulla ei kulu aikaa näiden asioiden suunnitteluun, vaan voi toimia autopilotti päällä.

Pauliina Puurila. (kuva: Mikko Räsänen)

Iskelmän aamujuontaja Mikko Siltala:

”Vitamiineilla väsymystä vastaan”

Huomaan syksyllä valon vähentyessä helposti itsessäni väsymystä ja apeutta.

Taistelen näitä tuntemuksia vastaan urheilun avulla sekä syömällä vitamiineja. Pyrin myös pitämään itseni aktiivisena, koska tekemättömyys saa tuntemaan vain entistä väsyneemmäksi.

En suostu karsimaan hyvistä yöunista, mutta kaikesta ylimääräisestä kylläkin pyrin päästämään irti.

Vinkkini syksyyn!

Yritän lähteä liikkeelle vaikka väkisin, vaikka aina se ei onnistukaan riittävän usein.

Mikko Siltala. (kuva: Mikko Räsänen)

NRJ:n iltapäiväjuontaja Niko Nousiainen:

”Luksusta arkeen”

En kärsi syysväsymyksestä vielä alkusyksystä tai niin kauan, kun päivässä riittää valoisaa aikaa. Yritän välttää ankeaa oloa pitämällä yllä arjen luksusta ja tekemällä jotain normaalista poikkeavaa.

Saan lisää virtaa arkeeni riittävästä levosta ja videopeleistä sekä kuntosalilta, jonka tosin jätän väliin ensimmäisenä, koska väsyneenä se rokottaa kroppaani liikaa. Lisäksi käyn pelaamassa joka viikko ystävieni kanssa jalkapalloa.

Videopelit kuuluvat elämääni ja ne ovat minulle äärimmäinen rentoutumismuoto, joten niistä en luovu!

Vinkkini syksyyn!

Päätän aamulla suihkuni viileällä vedellä. Se piristää konkreettisesti!

Niko Nousiainen. (kuva: Emmi Moilanen)

NRJ:n iltapäiväjuontaja Julianna Jokela:

”Voimaa läheisistä ihmisistä”

Syksyllä taistelen väsymystä ja ankeaa oloa vastaan oikeanlaisen ravinnon, ystävien ja läheisten sekä säännöllisen liikunnan avulla. Ikävä kyllä ensimmäinen, josta väsyneenä yleensä karsin, on liikunta.

Vaikka olisin kuinka väsynyt tahansa, en suostu luopumaan läheisten ihmisten näkemisestä. Hoidan myös kaikki työasiat aina kunnialla, vaikka karsisin kaikesta muusta.

Vinkkini syksyyn!

Keksin aina joka viikolle jonkun kivan asian, jota odottaa. Tämän lisäksi hyvät yöunet auttavat kummasti arjesta selviytymiseen!

Miten sinä selviydyt syksystä?

Kerro oma hyvinvointivinkkisi ja osallistu arvontaan! Kaikkien vinkkinsä lähettäneiden kesken arvomme Yliopiston Apteekin tuotepalkinnon (arvo 250 e). Vinkkejä tullaan käyttämään nimettömästi osana YA:n natiiviartikkelia.

Jätä vielä yhteystietosi

* pakollinen kenttä

Odota hetki.

Kiitos osallistumisestasi!

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat