Kuva: Shutterstock

Autoilijoilta vaaditaan nyt malttia liikenteessä - tiemerkintätyöt ovat alkaneet

12.05.2025 13:15 - Nina Turunen

Talvikauden jälkeen kuluneita tiemerkintöjä kunnostetaan laajasti kesäkauden aikana.

Maanteiden tiemerkintätyöt ovat jo alkaneet Etelä-Suomessa. Uusien päällysteiden tiemerkintätyöt saadaan usein valmiiksi parin viikon kuluessa päällystystöiden päättymisen jälkeen.

- Tiemerkintöjä kunnostetaan, jotta merkinnät säilyvät ja niiden paluuheijastavuus pysyy vaaditulla tasolla. Tiemerkinnöillä on tärkeä tehtävä turvallisuuden, sujuvuuden ja ajomukavuuden parantajana, kertoo tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta. 

Kaikista tiemerkkinnöistä uusitaan vilkasliikenteisillä teillä noin kolmasosa ja vähäliikenteisillä teillä jopa kaksi kolmasosaa. Tämä johtuu siitä, että vähäliikenteisillä teillä käytetään ohuempaa maalia, joka kuluu nopeammin kuin vilkasliikenteisillä teillä käytettävä massamerkintä.

Malttia ja tarkkaavaisuutta liikenteeseen

Tienkäyttäjiltä pyydetään kärsivällisyyttä ja varovaisuutta töiden ollessa käynnissä. Tiemerkintöjen kunnostustyöt eivät useimmiten muodosta rajattua tietyömaata, vaan kuorma-autoalustainen tiemerkintäkone kulkee tiellä muun liikenteen joukossa.

- Autoalustaiset tiemerkintäkoneet liikkuvat viivamerkintöjä tehdessään melko nopeasti, mutta kuitenkin muuta liikennettä hitaammin. Autoilijoiden on syytä pitää oma nopeutensa tilanteen tasalla sekä säilyttää riittävät turvavälit työkoneeseen – sekä tietysti muihin tienkäyttäjiin, Österman sanoo. 

Viime vuosina tiemerkintätöissä on havaittu, etteivät tienkäyttäjät aina noudata merkintäkoneen ohjeistusta ja saattavat esimerkiksi ohittaa työkoneen väärältä puolelta. Tämä aiheuttaa vaaratilanteita ja voi sotkea tuoreet tiemerkinnät.

Jotkut pienmerkintätöistä, esimerkiksi suojatiet ja sulkualueet, saatetaan toteuttaa jalkaisin. Näissä tapauksissa tuore merkintä suojataan sulkukartioilla.

- Kun havaitset tiealueella jalkaisin liikkuvia työntekijöitä, noudatathan erityistä varovaisuutta ja huolellisuutta, muistuttaa Väyläviraston työturvallisuusasiantuntija Risto Lappalainen.

Päällystyskohteen normaalit nopeusrajoitukset voidaan palauttaa vasta sen jälkeen, kun tiemerkintä- ja reunatäyttötyöt on saatu valmiiksi. Vilkkaasti liikennöidyillä teillä tehdään päällystystyön päättymisen jälkeen vielä täristäviä jyrsintöjä ennen reuna-  ja keskiviivastojen tiemerkintöjä.

Uusien tiemerkintöjen tekemiseen ja vanhojen korjaamiseen käytetään vuosittain 20-30 miljoonaa euroa. Päätieverkon tiemerkintöjen korjaukset tehdään vuosittain elokuun loppuun mennessä. Muun tieverkon merkintätyöt saadaan valmiiksi viimeistään syyskuun lopussa ennen vuoden pimeintä aikaa. Myös suojatiet ja pyöräteiden jatkeet pyritään kunnostamaan ennen koulujen alkamista.

Lue myös: Miten tulisi toimia, jos rusakonpoikasen bongaa autotieltä tai muusta vaarallisesta paikasta?

Lue myös: Sähköpotkulautailun säännöt ovat yhä joillekin epäselviä - nämä aiheuttavat eniten hämmennystä

Lue myös: Kuinka hyvin muistat vanhat kotimaiset elokuvat? Tee testi ja selvitä, oletko todellinen leffatietäjä

Lähde: Väylävirasto

Kilpailut

Uusimmat