Italian jäätelöteollisuus porskuttaa talouskriisistä huolimatta

16.04.2012 18:00 -

Talouskriisin vaivaamassa Italiassa on ainakin yksi ala, joka on voimakkaassa kasvussa: jäätelöteollisuus. 

Tilastojen mukaan 95 prosenttia italialaisista pitää jäätelöstä ja talouslehti Il sole 24 oren mukaan Italiaan on kahden vuoden sisällä avattu yli 700 uutta jäätelökioskia.

Italialaiseen jäätelöön ollaan hulluina myös ulkomailla. Jopa 70 prosenttia jäätelöteollisuuden tuloista tuleekin viennistä. Jäätelö on kannattava liiketeollisuus, sillä yhden jäätelökilon valmistaminen maksaa 2-3 euroa ja se myydään asiakkaille 15-20 eurolla kilo.

Moni onkin talouskriisin keskellä huomannut jäätelöteollisuudessa piilevät mahdollisuudet. Maailman johtava jäätelöyliopisto, Bolognassa sijaitseva Carpigiani Gelato University on viime vuosina kokenut melkoisen oppilasryntäyksen. Oppilaitoksen kursseille nimittäin saapuu vuosittain jopa 12 000 oppilasta joka puolelta maailmaa. Oppilaiden määrä kasvaa 40 prosenttia vuodessa.

Italian lisäksi jäätelöntekoa voi opetella muun muassa Japanissa ja Australiassa sijaitsevissa toimipisteissä.

Koska italialainen, käsintehty jäätelö eroaa teollisesta jäätelöstä monin tavoin, Carpigianin jäätelöyliopisto suosittelee että siitä käytettäisiin sen italiankielistä nimeä gelato.

Gelato sisältää vähemmän ilmaa kuin teollisesti tuotettu jäätelö ja se on myös kevyempää. Gelato tarjoillaan lämpimämpänä, muun muassa tämän takia siinä tuntuu olevan enemmän makua kuin teollisessa jäätelössä.

Myös makuvaihtoehtoja on gelatossa paljon enemmän. Perinteisten hedelmämakujen, suklaan ja pähkinän lisäksi gelatoa voi saada esimerkiksi basilikan, vihreän teen tai parmesaanijuuston makuisena.

Eroja löytyy myös valmistusprosessista. Teollinen jäätelö valmistetaan yleensä tehdastuotantona suuria määriä kerrallaan ja tuotteet valmistetaan niin että ne säilyvät pitkään.

Gelato sen sijaan on tuoreista raaka-aineista tehtävä tuoretuote joka tehdään jäätelökioskissa käsityönä pieniä määriä kerrallaan. Siinä missä teollinen jäätelö ostetaan yleensä supermarketista, gelato myydään valmistajalta suoraan asiakkaille. 

Esimerkiksi vuonna 2010 jäätelöä, tai siis gelatoa, syötiin Italiassa melkein kuusi kiloa per henkilö.

39 prosenttia kansasta kertoo syövänsä jäätelöä usein. 37 prosenttia syö sitä toisinaan, 19 prosenttia harvoin ja vain 5 prosenttia ei koskaan. Tilastot paljastavat myös sen, että jäätelön syömiseen käytetään keskimäärin 7 minuuttia.

Eniten jäätelöä syövät alle 35-vuotiaat sinkut. He käyttävät jäätelöön keskimäärin 67 euroa vuodessa.

 Italialaiset ovat niin intohimoisia jäätelön ystäviä että maasta löytyy myös jäätelölle omistettuja festivaaleja, esimerkiksi Firenzessä toukokuussa järjestettävä Firenze gelato festival.

Jenni Meronen, Rooma

(Radio Nova)

Kilpailut

Uusimmat