Suomalaisvanhemmat valitsevat kotimaisen lastenruoan — kotimaiset tuotteet näkyvät ostoskorissa

17.08.2015 08:47 -

Suomalaisen Työn Liiton teettämän tutkimuksen mukaan suomalainen alkuperä on tärkeää etenkin elintarvikkeiden ja lastenruoan kohdalla. 

Suomalaisen Työn Liiton teettämään tutkimukseen vastanneista 64 prosenttia korosti suomalaisuuden merkitystä jonkin verran tai paljon lastenruoissa. Vanhempien tietoisuus lastenruoan maistuvuudesta, ravitsemuksellisuudesta sekä säilöntä- ja väriaineettomuudesta saa valitsemaan perheen pienimmille kotimaisen vaihtoehdon.

— Suomalaisen alkuperän arvostus kasvaa jatkuvasti ja se näkyy kotimaisina valintoina ihmisten ostoskoreissa, kertoo 50-vuotisjuhlaa viettävän Avainlippu-alkuperämerkin Brand Manager Reetta Mentu Suomalaisen Työn Liitosta.

— Erityisesti elintarvikkeiden kohdalla kotimainen ostopäätös on useimmille itsestäänselvyys ja onneksi niin, sillä monelle alan yritykselle se on suorainen elinehto ja perheen pienimmällekin kuluttajalle luotettava valinta, muistuttaa Mentu.

Alkuperän merkitys eri tuoteryhmissä

Elintarvikkeiden osalta suomalaisuuden merkitys korostui vastaajista 88 prosentin mielestä ja varsinkin yli 65-vuotiaat naiset arvostivat kotimaisuutta. Vastaajista 61 prosenttia näki suomalaisuuden merkittävänä vaatteiden ja jalkineiden kohdalla, mikä ilmeni erityisesti yli 50-vuotiaiden sekä 15–34-vuotiaiden vastauksissa.

Lähes yhtä paljon, 60 prosenttia tutkimukseen vastanneista, arvosti suomalaisuutta puutarhaan ja kasvimaahan liittyvien tarvikkeiden kohdalla etenkin maaseutukuntien aikuistalouksissa. Vähiten alkuperällä oli merkitystä vastaajien mielestä leluilla, peleillä ja urheilutarvikkeilla (44 prosenttia vastaajista).

Tiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Avainlippu-tutkimukseen. Kopla Helsingin tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2015 ja siihen vastasi 1001 iältään 15–17-vuotiasta suomalaista.

(Nova/Suomalaisen Työn Liitto)

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat