Niin makaa kuin petaa: Tästä syystä sänky kannattaa pedata aamuisin

17.05.2015 21:01 -

Sängyn petaaminen ei useinkaan tunnu kovin houkuttelevalta, kun jo sängystä nouseminenkin voi tuntua todella haastavalta. Tutkitusti monet eivät petaakaan sänkyjään aamuisin.

Hunch.com teetti selvityksen, johon vastasi 68 000 ihmistä. Selvityksen mukaan 59 prosenttia ihmisistä ei petaa sänkyään aamuisin. Selvityksen mukaan ne ihmiset, jotka petaavat sänkynsä aamuisin ovat tuotteliaampia ja onnellisempia kuin muut. Aiheesta kertoo Elite Daily, joka listasi syitä pedata sänky aamusin. 

Syitä pedata sänky aamuisin:

  1. Eihän se ole niin vaikeaa

Haasteellisin osuus on sängystä nouseminen eikä sen petaaminen. Sängyn petaamisen kuluu noin kaksi minuuttia aikaa. Tuona aikana voit käydä mielessäsi läpi, mitä kaikkea tuleva päivä pitää sisällään ja valmistautua siihen henkisesti.

2. Koet saavasi jotain aikaan heti aamusta

Jos petaat sänkysi aamulla, päiväsi lähtee välittömästi käyntiin aikaansaavalla asenteella.  Se voi tuoda sinulle myös ylpeyttä ja kannustaa sinua suorittamaan lisää. Sängyn petaaminen todistaa pienten onnistumisten helpottavan päiväsi kulkua.

3. Makuuhuoneesi ei näytä niin sotkuiselta

Makuuhuone on paikka jossa rentoudut. Haluatko sen näyttävän sottaiselta? Sotkuinen huone voi tutkimuksien mukaan lisätä stressiä, kun siisteys puolestaan vähentää sitä. Lisäksi pedattu sänky näyttää raskaan päivän jälkeen paljon kutsuvammalta kuin petaamaton möykyssä oleva peitto ja ryppyiset lakanat.

4. Pedattu sänky lisää tuotteliaisuutta ja onnellisuutta

Hunch.comin tutkimukseen vastanneista sänkynsä petaajista peräti 71 prosenttia kertoivat olevansa onnellisia. Kun taas 62 prosenttia petaamattomista kokivat olevansa onnettomia. Sänkynsä petaajat ovat myös todennäköisemmin onnellisempia ja tuotteliaampia työssään, harrastavat säännöllisesti liikuntaa ja nukkuvat pidempiä yöunia.

5. Tekemällä asioita, joita et halua auttaa sinua

Kun teet jotain, mistä et juuri pidä, valmennat itseäsi menemään epämukavuusalueelle. Näin saat itsesi helpommin tekemään asioita, jotka ovat sinulle pakollisia, mutta eivät välttämättä mieluisia.

6. Sängyn petaaminen voi tuoda mukanaan muita hyviä tapoja

Kun petaat sänkysi, voit helpommin totutella myös muihin hyviin tapoihin. Saatat viedä roskat säännöllisemmin, käydä lenkillä säännöllisemmin, mennä nukkumaan viisi minuuttia aiemmin ja tehdä itsellesi vaikka paremman aamiaisen. Tutkimukset osoittavat, että pieniin haasteisiin pureutuminen ja käyttöönotto poikii niitä lisää.

7. Toistoista muodostuu tapa

Vie 66 kertaa (päivää), että tehtävästä tulee tapa. Eli voit asettaa itsellesi tavoitteeksi pedata sänkysi reilun kahden kuukauden ajan.

8. Älä stressaa

Jos et jaksa pedata sänkyäsi aamuisin, niin et vain jaksa. Eräiden tutkimusten mukaan petaamaton sänky estää muun muassa pölypunkkien pesiytymisen paremmin sängyn tuulettuessa ja vähentää astmaattisia oireita.

Kuva: Shutterstock  

(Nova/Elite Daily)

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat