Kuva: AOP

Suojatievalojen nappi ei välttämättä vaikuta ollenkaan - Rämpyttäminen on turhaa, sanoo asiantuntija

12.06.2021 18:15 - Roy Kokkonen

Suojatien liikennevalojen yhteydessä on usein nappi, jonka on tarkoitus nopeuttaa valojen vaihtumista. Monesti kuitenkin tuntuu, että sillä ei ole mitään vaikutusta.

Tuttu tilanne monelle: vilkkaasti liikennöidyssä risteyksessä suojatiellä palaa punaiset valot. Valot eivät tunnu vaihtuvan millään, ei vaikka nappia kuinka rämpyttäisi. Lopulta vihreät syttyvät, kun kaikki muut ovat saaneet mennä.

Herää kysymys, onko napista oikeasti mitään hyötyä?

Soitto Helsingin kaupungin liikennehallintayksikön päällikölle Marko Mäenpäälle tuo ilmi, että liikennevalojen sielunelämä on huippuunsa viilattua. 

Mäenpään mukaan liikennevalo-ohjaus toimii hyvin adaptiivisesti, eli risteyksien liikennevalokierto vaihtelee vuorokaudenajan ja liikennetilanteen mukaan.

Siksi yksinkertaisiin kysymyksiin ei ole yksiselitteisiä vastauksia. Yritetään silti.

Onko suojatien liikennevalonapin painamisesta hyötyä?

Kaupunkialueella nappi voi olla toiminnassa vain osan vuorokaudesta. Esimerkiksi hiljaiseen aikaan, kun jalankulkijoita on vähän ja tarvetta tienylitykselle on harvoin. Silloin napin painaminen tuo suojatievalon mukaan liikennevalokiertoon. Muuten suojatievalo ei vaihdu ollenkaan. Ruuhka-aikaan napin painaminen ei välttämättä vaikuta ollenkaan, sillä suojatievalo on ohjelmoitu vaihtumaan automaattisesti, Mäenpää sanoo Voice.fi:lle.

– Toisaalta esikaupunkialueella on olemassa erillisiä suojatievaloja, esimerkiksi koulujen lähellä. Ne toimivat siten, että vain nappia painamalla tulee vihreä valo. 

Mäenpää vinkkaa, että napin yhteydessä oleva valo kertoo, onko vihreä valo jo tilattu. Valo palaa, jos vihreä on ohjelmoitu tulemaan automaattisesti tai jos joku muu on jo ehtinyt painamaan nappia.

(kuva: AOP)

Kuinka kauan pitää odottaa, että valo vaihtuu painamisen jälkeen vihreäksi?

– Riippuu risteyksestä ja milloin sattuu painamaan. Parhaimmillaan valo lähtee vaihtumaan heti, pisimmillään voi joutua odottamaan paikasta riippuen jopa 1,5-2 minuuttia. Sen pidempään ei oikeastaan voida vaatia odottamaan, koska kokemuksen mukaan sen jälkeen ihmiset alkavat loikkia punaisia päin, Mäenpää kertoo.

Risteyksissä on suojatievalolle määritelty aikaikkuna, ja valon vaihtuminen riippuu siitä, kuinka lähelle tuota aikaikkunaa napin painallus sattuu osumaan.

– Jos painat nappia 10 sekuntia aikaikkunan päättymisen jälkeen, joudut odottamaan koko risteyksen valokierron ennen kuin valo vaihtuu. Ja sama toisinpäin: jos nappia painaa 10 sekuntia ennen aikaikkunaa, valot vaihtuvat lähes heti.

Kuinka kauan vihreä valo palaa suojatiellä?

– Sekin vaihtelee. Lähtökohta suunnittelussa on, että vihreä on mitoitettu siten, että koko suojatien ehtii ylittämään normaalilla kävelyvauhdilla, eikä mahdolliselle keskikorokkeelle tarvitse jäädä odottamaan. 

Mäenpään mukaan joskus suojatiellä voi palaa vihreä valo jopa tuntikausia.

– Jos on pääkadun suuntainen suojatie, jossa pääkadulle palaa automaattisesti vihreä, ei suojatienkään valo vaihdu punaiseksi, jos sivutieltä ei tule autoja.

Auttaako, jos nappia rämpyttää useamman kerran?

– Ei se siihen valojen toimintaan vaikuta millään tavalla.

Eli nappiin ei kannata purkaa turhautumistaan?

– Ei ainakaan kauhealla voimalla.

Lue myös: Poliisi jakoi merkittävän videon: "Tällä kertaa jalankulkija selvisi onneksi säikähdyksellä"

Lue myös: Monelta autoilijalta ovat perustaidot hukassa - asiat, jotka tulisi osata ennen kuin hyppää rattiin

Kilpailut

Uusimmat