Kuva: Shutterstock

Kotimaisen ruoan arvostus on nousussa etenkin nuorten keskuudessa

20.08.2025 16:15 - Vilma Toikka

Ostopäätöstä tehdessä tuotteen kotimaisuutta pidetään tärkeänä.

Suomalaiset arvostavat entistä enemmän kotimaisia tuotteita ja palveluita, selviää Suomalainen työ ry:n tuoreesta tutkimuksesta. Kolme neljästä pitää tuotteen kotimaisuutta tärkeänä ostopäätöksessään. Kotimaisiin tuotteisiin liitetään laatu, turvallisuus, luotettavuus ja isänmaallisuuden tunne.

Avainlippu-merkillä on myönteisiä vaikutuksia myyntiin ja alueiden elinvoimaan. Yrityspäättäjien mukaan merkki tukee vastuullisia kulutusvalintoja ja paikallisten tuotteiden myyntiä.

Alle 35-vuotiaat arvioivat Avainlipun merkityksen kasvavan tulevaisuudessa. Ikäryhmien välillä korostuvat erilaiset arvot. Nuoret yhdistävät tuotteisiin ilmastoystävällisyyden ja vastuullisuuden, vanhemmat laadun ja luotettavuuden. Kotimaisen valitseminen nähdään tukevan taloutta ja työllisyyttä, ja 47 prosenttia uskoo suomalaisuuden merkityksen kasvavan tulevaisuudessa.

Suomalainen työ ry:n tutkimuspäällikkö Jokke Eljalan mukaan epävakoina aikoina luottamus talouteen ja yhteiskuntaan ratkaisevassa asemassa.

- On ilahduttavaa nähdä, että suomalaiset tunnistavat kotimaisen tuotannon ja palveluiden vahvistamisen keinoksi rakentaa kestävää taloutta ja työllisyyttä, Eljala sanoo.

Tutkimus Avainlippu 60 vuotta toteutettiin keväällä 2025 Aula Research Oy:llä. Siihen vastasi 2 048 suomalaista ja 681 yrityspäättäjää sähköisissä kyselyissä, ja lisäksi tehtiin fokusryhmähaastattelut alle ja yli 35-vuotiaiden ryhmille.

Lue myös: Tutkimus: Yli puolet hyväksyisi hoitoa lääkäriltä tai hoitajalta, joka vasta opettelee suomea tai ruotsia

Lue myös: Kuinka hyvin tunnistat metsiemme ruokasienet? Tee testi ja selvitä, oletko todellinen sienitietäjä

Lähde: Suomalainen työ

Kilpailut

Uusimmat

Error - Virhe: 0 - Radio Nova

Pahoittelut (virhe 0)

Hakemaasi sivua ei löytynyt. Käytä navigaatiota löytääksesi hakemasi sivun.