Kuva: Shutterstock
THL ja Fimea varoittavat väärennetyistä mainoksista - asiantuntijoiden kasvoja käytetty huijauksissa
Deepfake-videoita ja tekaistuja lupauksia sisältävät mainokset leviävät verkossa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea varoittavat yleistyneistä huijausmainoksista, joissa tuotteita markkinoidaan virheellisesti asiantuntijoiden kasvoilla ja perättömin terveysväittein.
Verkossa on havaittu deepfake-videoita, joissa THL:n asiantuntijoiden kasvoja käytetään mainostamaan muun muassa diabeteksen hoitoon tarkoitettuja valmisteita. THL muistuttaa, etteivät sen asiantuntijat osallistu yksittäisten hoitojen tai lääkevalmisteiden markkinointiin.
Sosiaalisessa mediassa on julkaistu mainoksia, joissa väitetään Fimean myöntäneen tuotteelle sertifikaatin tai muun luvan. Fimea muistuttaa, että myyntiluvan myöntää aina joko Fimea tai Euroopan lääkevirasto. Myyntiluvan saaneet lääkevalmisteet löytyvät Fimean lääkehausta ja niitä myydään apteekeissa.
Mainoksissa voidaan käyttää harhaanjohtavia keinoja, kuten epäselviä yhteystietoja, liian hyvältä kuulostavia lupauksia, ennen ja jälkeen -kuvia, viranomaisten nimiä ilman lupaa tai "viimeiset kappaleet" -tarjouksia, jotka ohjaavat tekemään päätöksiä kiireellä.
Tiedotteessa muistutetaan kuluttajia tarkistamaan ennen ostoa, mistä tuotteesta on kyse ja onko verkkopalvelu laillinen. Epäilyttävät tuotteet on syytä jättää ostamatta tai hävittää, jos niitä on jo tilannut.
Lue myös: OP: Liikkeellä on nyt paljon huijauspuheluita
Lue myös: Saitko tällaisen viestin koskien veronpalautuksia? Kyseessä huijaus
Lähde: THL