Kuva: Rebekka Silvennoinen

Tiina Alahuhta-Kasko luotsaa Marimekkoa ennätystuloksiin ja toivoo Suomeen lisää muotialan menestystarinoita - "Täytyy olla yhdistelmä taiteellisuutta ja kaupallisuutta"

13.05.2023 13:15 - Rebekka Silvennoinen

Tiina Alahuhta-Kasko pääsi kesätöihin Marimekkoon 21 vuotta sitten. Nyt hän on nostanut toimitusjohtajana Marimekon uudelle tasolle brändimielessä kuin lukujen valossa.

Ihmiset ovat kerääntyneet sankoin joukoin Helsingin Esplanadin puistoon. Suomalaiset ovat pukeutuneet poikkeuksellisen värikkäästi ja moni on kaivanut kaapistaan Marimekko-aarteensa. On jälleen Marimekon perinteisen kesänäytösten aika. 

Voit kuunnella koko haastattelun alta tai suoraan Podplaysta.

Edes Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko ei murehtinut päivän sääennustetta, sillä yhtä vuotta lukuunottamatta, on keli hellinyt muotinäytösten katsojia. Tämäkään vuosi ei tehnyt poikkeusta ja lämpömittari kohosi kesäisiin lukemiin. 

Päivän ensimmäistä muotinäytöstä oli saapunut katsomaan myös iäkkäämpi rouva. Hän päivitteli yllättyneenä, kuinka nuorilla näkyy samanlaisia takkeja kuin hänellä itsellä on päällään. Rouva mainitsee takkinsa olevan todella vanha, eikä siksi ajatellut nuorten suosivan samanmoista. Rouva tokaiseekin iloisesti, olevansa sittenkin muodin aallonharjalla. 

Yksi syy siihen, että nuoret pukeutuvat nykyään samoihin Marimekon klassikoihin kuin iäkkäämmät henkilöt, on Tiina Alahuhta-Kasko. Hänen toimikaudellaan toimitusjohtajana Marimekon brändiä on myllätty uusiksi, ja siten mahdollistettu myös uudet kohderyhmät. 

Alahuhta-Kasko hyppäsi Marimekon toimitusjohtajaksi huhtikuussa vuonna 2015. Toimitusjohtajaksi noustessaan Alahuhta-Kaskolla oli jo 33-vuotiaana takana kymmenen vuoden ura Marimekossa, viimeksi operatiivisena johtajana ja sitä ennen markkinointijohtajana. Alahuhta-Kasko löysi tiensä alun perin Marinmekon pariin kesätyön kautta, jolloin perehdytyksen piti silloinen toimitusjohtaja Kirsti Paakkanen.

Tämän vuoden näytöksessä Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kaskon juontajaparina toimi toimittaja Maria Veitola. Tapahtumassa esiintyi utuisesta klubisoundista tunnettu Malla. (kuva: Rebekka Silvennoinen)

Voice.fi:n haastattelussa Alahuhta-Kasko kertoo hänen isoäitinsä tutustuttaneen hänet Marimekon maailmaan jo varhaisella iällä. 

– Ensimmäinen Marimekko-vaatteeni oli Iloinen-takki. Isoäitini oli suuri Marimekko-fani ja olin varmaan neljä vuotias, kun hän osti minulle Iloinen-takin. Hänellä oli itsellään samanlainen ja meistä löytyykin kuva, jossa olemme molemmat Iloinen-takeissa, muistelee Alahuhta-Kasko.

Kyseinen takki ei ole matkan varrella hukkunut, vaan se löytyy vieläkin Alahuhta-Kaskon arkistoista. 

Takki on palanen historiaa, mutta jos katseen suuntaa tulevaisuuteen, mainitsee Alahuhta-Kasko marimekkolaisten unelmaksi kasvattaa Marimekko-ilmiötä vieläkin suuremmaksi. Unelmana on puhutella entistäkin laajempaa asiakaskuntaa niin Suomessa kuin kansainvälisesti. 

– Aasialla varsinkin on erityisen tärkeä rooli kansainvälisen kasvun tärkeimpänä maantieteellisenä alueena. Haluamme toteuttaa meidän missiotamme: tuoda ihmisille arkeen iloa ja voimaannuttaa heitä olemaan rohkeasti oma itsensä. Haluamme olla vastavoima pinnalliselle ja lyhytaikaisten trendien perässä juoksevalle muotimaailmalle.

Kun Alahuhta-Kaskolta kysyy, minkälaisia piirteitä hän ihailee muissa, tulee vastaus vaivattomasti. Hän mainitsee muun muassa ihailevansa ihmisissä aitoutta, korkeaa integriteettiä, rehellisyyttä ja oikeudenmukaisuutta. Kun taas kysymyksen kääntää toisinpäin, ja tiedustelee minkälaisia piirteitä Alahuhta-Kasko ihailee itsessään, on vastaaminen jo haastavampaa. 

– Ehkä sanoisin, että pyrin olemaan aina oma itseni kaikissa tilanteissa, summaa Alahuhta-Kasko.

Alahuhta-Kasko on osoittanut Marimekolle suuntaa toimitusjohtajan roolissa jo kahdeksan vuoden ajan. Hän painottaa kuitenkin Marimekon toimivan yhteispelillä. 

– Koko yhtiö perustuu yhdessä tekemiseen. Minun tehtäväni on huolehtia siitä, että me kaikki tiedämme, mihin suuntaan olemme menossa ja inspiroida meitä työskentelemään yhdessä tätä missiota kohti. Tehtävänäni on mahdollistaa, tukea ja poistaa onnistumisen esteitä. Koen tämän todella merkitykselliseksi. 

Alahuhta-Kasko on nostanut Marimekon uudelle tasolle brändimielessä ja myös lukujen valossa – kasvu ei pysähtynyt edes koronapandemian aikana. Vauhtia brändille on antanut myös lukuisat yhteistyömallistot, joista yksi näkyvimmistä on Adidaksen kanssa. Vuonna 2022 Marimekon liikevaihto kohosi 166,5 miljoonaan euroon. 

Kun Alahuhta-Kaskolta kysyy, mitä piirteitä hän toivoisi työelämässä itsessään vielä kehittävän, tulee vastaus napakasti.

– Olen malttamaton. Siinä pyrin kehittämään itseäni joka päivä. Malttamattomuuteni näkyy siinä, että joskus juoksen jo vähän pidemmällä. Joskus olisi ihan hyvä vain pysähtyä, ajatella vielä hetki ja puntaroida vaihtoehtoja. 

Voisiko tämä kuitenkin olla myös yksi niistä luonteenpiirteistä, joka on tuonut Alahuhta-Kaskon tähän pisteeseen ja vielä näin nopeasti?

– Luulen, että se on monestikin niin, että ihmisten suurimmat vahvuudet ja heikkoudet ovat samoja. Kyse on siitä, kumpaa kolikon puolta tarkastelee. 

Tiina Alahuhta-Kasko oli valinnut ylleen Marimekon tunnettua Unikko-kuosia. (kuva: Rebekka Silvennoinen)

Lyhyen ajan sisällä moni kotimainen vaateyritys on ilmoittanut lopettavansa toimintansa tai ilmoittanut taloudellisista vaikeuksista. Lastenvaatemerkki Papu ilmoitti luopuvansa lastenvaatemallistostaan, Myssyfarmi ja Uhana ovat kertoneet talousvaikeuksistaan ja nyt viimeisimpänä kasmirneuleista tunnettu Arela ilmoitti lopettavansa toimintansa. Lopettamisen syyksi he kertovat pitkään jatkuneet taloudelliset vaikeudet.

Vaikka suomimuodin suosio on jatkuvasti kasvussa, ei vaatealalla ole helppo pärjätä Suomessa. Alahuhta-Kasko toivookin Suomeen lisää muotialan menestystarinoita ja Marimekon toimivan inspiraationa muille alalla. 

– Meillä on mielettömän vahvaa luovaa ja taiteellista osaamista tässä maassa. Meidän muoti- ja designtoimiala ei ole kaupallisesti määriteltynä kovin suuri, niin sen takia esimerkiksi opiskelijana ei pysty kauheasti opiskelemaan kaupalliselta puolelta. Ja jotta designtalot menestyvät, täytyy olla yhdistelmä taiteellisuutta ja kaupallisuutta.

Tässä Alahuhta-Kasko arveleekin olevan yksi avain suomibrändien kasvuun ja menestykseen myös kansainvälisillä markkinoilla. 

Mikä sitten on ollut avain Marimekon kasvuun? Voisikohan Alahuhta-Kasko paljastaa Marimekon menestyksen salaisuuden, jotta voimme muut tehdä sitten saman perässä?

Hymyilevä Alahuhta-Kasko mainitsee yhdessä tekemisen ja kiittää menestyksestä myös asiakkaita. Paljastaa hän myös jotakin konkreettista.

– Lähdimme useampi vuosi sitten tosi rohkeasti kehittämään ja modernisoimaan mallistoja ja brändiä. Se oli jännittävää, sillä koskimme tuotteeseen eli brändin ytimeen. Silloin kun brändillä on pitkä historia ja juuret, ovat ne suuri vahvuus ja niitä pitääkin vaalia. Kuitenkin yhtä tärkeää on huolehtia siitä, että brändin dna ja filosofia ilmenee kussakin ajassa ajankohtaisella ja relevantilla tavalla – ja siitä on ollut kysymys Marimekon brändin ja mallistojen modernisoimisessa.

Voice.fi, Radio Nova, Iskelmä ja Podplay ovat osa Bauer Mediaa.

Lue myös: Tässä on Muodin huipulle -ohjelman voittaja - pohtii haastattelussa näkyikö ohjelman pudotuksissa naisvihaa

Lue myös: Kaikki haluavat nyt Matildan hiukset - ruotsalainen suunnannäyttäjä takoo tulosta henkilöbrändillään, jota seuraavat miljoonat silmäparit

Lue myös: Mitä eroa on tyylillä, muodilla ja trendeillä?

Kilpailut

Uusimmat