Kuva: Shutterstock

Alkoholinmyynti alkaa perjantaina monissa kaupoissa tavallista myöhemmin: "Pieni teko on tärkeä viesti"

08.09.2022 08:15 - Minttu Tikkanen

Kampanjaa on vietetty jo usean vuoden ajan.

Tulevana perjantaina 9. syyskuuta Alkojen ovet eivät aukea eivätkä monien ruokakauppojen kassat suostu vielä myymään alkoholia tavallisena ajankohtana.

Alkon tiedotteen mukaan myynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin eli klo 9.09. Kampanjan syynä on kansainvälinen FASD-päivä. Päivän tarkoitus on raskaudenaikaisesta raittiudesta muistuttaminen ja tietoisuuden herättäminen raskaudenaikaisen alkoholinkäytön vaaroista. 

Kampanja on lähtenyt liikkeelle Alkosta jo vuonna 2015, mutta nykyään mukana ovat myös S-ryhmän myymälät, R-kioskit sekä Kehitysvammaliitto.

"Tämä pieni teko on tärkeä viesti", sanoo tiedotteessa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

"Kannustamme asiakkaitamme vastuullisiin valintoihin", kommentoi puolestaan R-kioskin viestintä-, vastuullisuus- & talent management -johtaja Ann-Charlotte Schalin.

Alkoholinkäyttö on merkittävä riski sikiölle

Alkoholinkäyttö ei ole turvallista missään raskauden vaiheessa, ja se aiheuttaa edelleen vuosittain kehitysriskin tuhansille sikiöille. Suomessa syntyy vuosittain 600-3000 lasta, joilla on jonkinasteinen FASD-kirjoon kuuluva alkoholivaurio. Raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on länsimaissa myös yksi merkittävimmistä lapsen kehitysvammaisuuden riskitekijöistä. Vaurio voi näkyä esimerkiksi lapsen oppimisvaikeuksina, käytöksen säätelyssä tai sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.

"Kun äiti juo, sikiökin juo. Alkoholi on sikiön kehitystä uhkaava tekijä, johon odottava äiti voi itse vaikuttaa. Täysraittius raskausaikana riittää. Alkoholin käytön turvarajaa kun ei voida määritellä", muistuttaa Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.

Lue myös: MTV: Onko terveydelle haitallisempaa juoda alkoholia päivittäin vähän vai kerralla paljon?

Lue myös: Me Naiset: Redrama oli raittiina 12 vuotta ennen retkahdustaan: "Hävettää"

Lue myös: Sober curious -ilmiö kasvattaa suosiotaan huimaa tahtia - mikä se on ja mitä sillä tavoitellaan?

Kilpailut

Uusimmat