Kuva: Shutterstock

Saako 112-numerosta apua paikalle, jos et uskalla tai pysty puhumaan ääneen?

16.05.2019 21:45 - Senni Loikala

Hätäkeskuslaitos suorittaa hälytyksiä viranomaisilta saamiensa ohjeistusten mukaisesti, eikä "hiljaisista hätäpuheluista" ole annettu erillisiä ohjeita. Joissain tapauksissa apua silti lähetetään paikalle, vaikka soittaja ei puhuisi mitään.

Britanniassa on mahdollista saada viranomaisten apua paikalle, vaikka paikalliseen hätänumeroon soittanut henkilö ei akuutin hätätilanteen vuoksi uskaltaisi tai pystyisi puhumaan ääneen. Tällainen tilanne voi koskettaa esimerkiksi rikollisen panttivangiksi jäänyttä tai sairauskohtauksen saanutta henkilöä.

Jos Britanniassa hätänumeroon soittanut henkilö ei pysty kommunikoimaan esimerkiksi kuiskaten tai yskimällä, ja soittajan tilanteen arvioiminen on haastavaa, puhelu ohjataan poliisiviranomaisten operoimaan Silent Solution -palveluun. Henkilöä pyydetään näppäilemään puhelimellaan numerot 55. Hänen kanssaan yritetään kommunikoida, mutta jos soittaja ei vieläkään puhu ääneen, poliisi tekee tilannearvion ja voi lähettää apua paikalle.

Suomessa myös "hiljaiset hätäpuhelut" arvioidaan

Hätäkeskuslaitoksen operatiivisen yksikön päällikkö Juha-Veli Frantti kertoo, että Suomessa hätäkeskuspäivystäjät lähettävät apua paikalle viranomaisten antamien ohjeistusten mukaisesti. Päivystäjän tulee esimerkiksi suorittaa riskinarviot. Tällä hetkellä hälytyksiä täysin hiljaisista hätäpuheluista ei tehdä, sillä Poliisihallitus ei ole antanut asiasta erillistä ohjeistusta.

Tästä huolimatta apua on joissain tapauksissa mahdollista saada paikalle, vaikka soittaja ei voisi puhua ääneen. Hätäkeskuspäivystäjät ovat saaneet koulutusta ”hiljaisten hätäpuheluiden” varalta, toteaa Frantti. Päivystäjän tulee arvioida, onko hälytys syytä tehdä, vaikka langan päässä ei puhuisi kukaan. 

- Hätäkeskuspäivystäjä voi pystyä päättelemään puhelun taustaäänistä, mitä on meneillään. Esimerkiksi joidenkin ensihoitotehtävien kohdalla voi olla, ettei hätänumeroon soittanut henkilö pysty enää puhumaan. Silloin hänen hengityksensä ja muiden elimellisten ääntensä perusteella arvioidaan, onko syytä lähettää paikalle apua. Tämä on myös huomioitu terveystoimen Hätäkeskuslaitokselle antamassa ohjeistuksessa.

Kaikki 112-numeroon tulevat puhelut pystytään paikantamaan. Näin ollen avun lähettäminen oikeaan osoitteeseen on mahdollista, vaikka soittaja ei pystyisi kertomaan ääneen sijaintiaan.

Puhelimeensa voi ladata ilmaisen 112 Suomi -sovelluksen. Sen keskeisin hyöty on avunsaannin nopeutuminen hätätilanteessa. Sovellus on saatavilla sekä Android- että iPhone-puhelimiin. (kuva: Shutterstock)

Hätäilmoituksen voi tarvittaessa tehdä myös tekstiviestillä, mutta palvelun käyttö vaatii rekisteröitymisen. Palvelu on tarkoitettu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta.

- Palveluun voi rekisteröityä hätätilanteen ollessa päällä, mutta se vie hetken aikaa. Hätääntyneelle ihmiselle tilanne voi olla liian haastava.

Pyri puhumaan hiljaa edes lyhyesti

Juha-Veli Frantti Hätäkeskuslaitokselta muistuttaa, että hätänumeroon soittavan henkilön tulee ensisijaisesti kommunikoida puhumalla. On toivottavaa, että soittaja pystyisi keskustelemaan hiljaisella äänellä edes hetken.

- Tällöin jo ensimmäisessä lauseessa tulee mainita, ettei soittaja pysty puhumaan enempää ja minkä takia. Hän voisi sanoa esimerkiksi: ”En pysty puhumaan, väkivaltatilanne.” Tämä auttaa hätäkeskuspäivystäjää arvioimaan, millaisesta tilanteesta on kyse ja millaista apua paikalle tarvitaan.

Tämäntyyppiset hätäpuhelut ovat tulleet tutuiksi Hätäkeskuslaitoksella.

- On ollut tapauksia, joissa hätänumeroon soittanut henkilö on paennut väkivaltatilannetta esimerkiksi toiseen huoneeseen tai vessaan ja kertoo hätäkeskuspäivystäjälle tilanteestaan hiljaisella äänellä. Tällaisissa tapauksissa paikalle on lähetetty asianmukaista apua.

Uusia palveluita kehitteillä

Franttin mukaan Suomessa on suhteellisen harvinaista, ettei hätänumeroon soittanut henkilö pysty kommunikoimaan puhumalla edes lyhyesti. Hän painottaa kuitenkin, että viranomaiset ovat tietoisia tällaisista hätäpuheluista ja toimintatapojen kehittämisestä on keskusteltu.

- Emme voi poissulkea näitä tilanteita. Maailma ei ole hyvään suuntaan menossa ja kaikki täytyy pystyä ennakoimaan.

- Uusista palveluista keskustellaan säännöllisesti. Tulevaisuudessa voi olla mahdollista lähettää hätäkeskuspäivystäjälle tapahtumapaikalta esimerkiksi kuvia tai videoita. Tällaisia palveluita ei kuitenkaan ole aivan lähiaikoina tulossa.

Britannian Silent Solution -palvelua Frantti kuvailee ”suuren maailman meiningiksi.” Suomessa vastaavaa hätäkeskuspalvelua ei pystyttäisi toteuttamaan nykyisillä resursseilla. Riskinä olisi esimerkiksi, että aiheettomat hätäpuhelut lisääntyisivät.

- Emme myöskään voisi aukottomasti tietää, millaista apua paikalle tarvittaisiin. Esimerkiksi väkivaltatilanteiden kohdalla hätäkeskuspäivystäjä tekee tarkan riskianalyysin esittämällä soittajalle kysymyssarjoja. Niiden tarkoituksena on selvittää, miten vakavasta tilanteesta on kyse ja millaista apua tarvitaan.

Lue myös: Ensiaputaidot, jotka myös sinun tulisi osata

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat