Pikaruokaketjun mainos herätti someraivon - syömäpuikot olivat liikaa

09.04.2019 15:45 - Iiro Myllymäki

Burger Kingiä syytetään kulttuurisesti epäkunnioittavasta mainoksesta.

Yksi maailman suurimmista pikaruokaketjuista Burger King on joutunut kielteiseen valoon hiljattaisen mainosvideonsa takia. Uuden-Seelannin Burger King jakoi Instagram-tilillään videon, jossa ihmiset yrittävät syödä hampurilaisia syömäpuikoilla. Muun muassa Time-lehti uutisoi, että mainoksella markkinoitiin ketjun uutta, vietnamilaista sweet chili -burgeria.

Sosiaalisen median käyttäjät nostivat nopeasti esiin mielipiteensä, jonka mukaan mainos on kulttuurisesti epäkunnioittava ja stereotypioita hyödyntävä. Monen kommentoijan mielestä mainoksella tehtiin pilaa aasialaisista kulttuureista.

Burger King otti palautteen kuuleviin korviinsa ja poisti mainoksen sosiaalisesta mediasta. Mainos on kuitenkin jatkanut leviämistään somessa kuvakaappauksina, ja myös videomateriaalia mainoksesta on löydettävissä. Voit katsoa pätkän mainoksesta alla olevasta twiitistä, joka on jutun kirjoitushetkellä kerännyt jo liki kolme miljoonaa katselukertaa. Jos video ei näy alla, klikkaa tästä.

Burger King on myös julkaissut tiedotteen, jossa yhtiö pyytää mainosta anteeksi.

”Mainos oli epäsovelias, eikä se heijastele brändimme arvoja monimuotoisuudesta ja inklusiivisuudesta”, tiedotteessa sanotaan.

Kyse ei ole suinkaan ensimmäisestä kerrasta, kun syömäpuikkojen käyttö mainoksessa on herättänyt tunteita. Uutisoimme marraskuussa, että muotijätti Dolce & Gabbana joutui rasismikohun keskelle julkaistuaan mainoksen, jossa nainen söi italialaista ruokaa syömäpuikoilla.

Lue myös: Someraivo repesi! Tunnetun merkin tv-mainos ymmärrettiin täysin väärin, katso

Lähde: Time

Kilpailut

Uusimmat