Miksi helsinkiläisessä kauppakeskuksessa kiusattiin ohikulkijoita? Kampanjalla tärkeä sanoma

23.08.2018 07:00 - Henna Koste

Nettikiusaaminen on vakava ongelma. Tuore kampanja toi karun ilmiön esiin.

Nettikiusaaminen on kasvanut suureksi ongelmaksi viime vuosien aikana. Lasten ja nuorten säätiön kampanjalla halutaan herätellä ihmisiä ongelman vakavuudesta. Moni törmäsi kesällä Kauppakeskus Kampissa peiliin, joka houkutteli katsomaan, miltä tuntuu olla jälleen nuori. Peilin edessä katsoja näki paitsi oman kuvansa, myös liudan karuja viestejä. Solvaukset ovat aitoja viestejä, jotka on poimittu nettikeskusteluista.

"Kiusaaminen ja syrjintä ei ole enää aikaan ja paikkaan sidottua, vaan se voi nykyään tunkeutua arjen jokaiseen hetkeen. Tällä kampanjalla halusimme tuoda helposti piiloon jäävän ja monen nuoren elämää koskettavan ilmiön esiin", toteaa Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Olli Alanen tiedotteessa.

Kolme neljästä nuoresta on kohdannut netissä kiusaamista ja syrjintää. Karu puoli on myös siinä, että verkkoon jaettu materiaali leviää nopeasti, ja sitä on vaikea saada poistettua. Koska nettikiusaaminen on usein kasvotonta, se madaltaa myös kynnystä loukkaavaan ja harkitsemattomaan kirjoitteluun.

Kiusatulle jää usein syvät arvet, joka voi vaatia terapiaa. Muun muassa riski jäädä koulutuksen ulkopuolelle on kiusatulla korkeampi. Säätiöstä muistutetaan, että myös kiusattu tarvitsee tukea. Tutkimukset osoittavat, että myös kiusaajat kärsivät monista ongelmista, kuten heikoista sosiaalisista taidoista. Ilmiön ja sen seurausten ratkaisemiseksi on tuettava sekä kiusattuja että kiusaajia.

Rohkea kampanja onnistui herättämään tunteita. 

- Työni kautta olen nuorten kanssa keskivertoa enemmän tekemisissä ja tämä on todella tuttu ilmiö. Monet nuoruusiän ohittaneet olivat kuitenkin yllättyneitä, millaista arki voi nyt olla, Alanen kertoo Voice.fi:lle. 

Lue myös: Pienen pojan viesti Radio Novan studioon herkisti toimituksen: ”Ei yhdellekään lapselle tätä tunnetta"

Kilpailut

Uusimmat