Sari ihmetteli museoautoa: Ohjetarroja myöten alkuperäisasussa!

11.06.2015 17:57 -

Sari Seppälän ja Ile Jokisen Arkirallissa puhuttiin torstaina 11. kesäkuuta kaikesta muusta kuin arkisista menopeleistä. Sari kävi tutustumassa vuoden 1966 Chrysler 300 -autoon sen omistajan Tuire Toivosen kanssa. Museoauton pito on tarkkaa puuhaa.

Keravan viikonlopun autotapahtuman lähestyessä Sari Seppälä otti yhteyttä todelliseen autoharrastajaan Tuire Toivoseen. Toivonen omistaa upean Chryslerin vuodelta 1966, joka on museorekisterissä. Naiset kävivät kruisailemassa

Saria nauratti, kun miehet kääntyivät katsomaan autoa ja hämmästyivät etupenkillä istuvia naisia, jotka olivat kumpikin autoa nuorempia.

Museorekisterissä oleva auto on Tuiren ja tämän miehen harrastus. Pariskunta on hankkinut auton Vantaalta, mutta se on alkujaan Yhdysvalloista, Floridan Oregonista.

– Autosta löytyi niin paljon dokumentteja ja papereita, että pistimme salapoliisinhatut päähän ja internetti kuumaksi ja alettiin etsiä ihmisiä Oregonista, mistä tämä alkujaan on. Sieltä löytyi henkilö, joka tämän auton oli omistanut. Tämän ihmisen äidin vaari oli ostanut auton vuonna 1966 Chryslerin tehtaalta. Miehen nimi oli Anthony Dixon ja hänen vaimonsa on vielä elossa, kertoi Tuire Sarille.

– Rouva Dixon on nähnyt autosta Suomessa otettuja valokuvia, nyt kun tämä on entisöity ihan alkuperäiseen olomuotoonsa, ja rouva on ollut kovin mielissään. Meillä on tässä vielä työn alla, että saataisiin kuvia autosta Oregonissa 1960-luvulta.

Maaliroiskeet voivat estää rekisteröinnin

Sari ajaa itse kymmenen vuotta vanhaa Poloa, jonka hinnaksi arvioi itse seitsemisen tuhatta euroa. Museoauton arvo onkin kinkkisempi kysymys.

– Auton arvoa on vaikeaa mennä arvioimaan, ja tietenkin itsellä on paljon tunnetta mukana. Tällä hetkellä amerikanautoilla suosio on kasvussa, joten hinnat tietysti nousevat. Tämän arvo on varmaan on reilusti toistakymmentä tonnia, kertoiTuire.

– Isäntä on maalannut tän kertaalleen. Moottori on irrotettu ja sisusta on hangattu. Sisältä oli kromilistat kromattavana, että ne olisivat on pikkaisen siistimmät. Työn arvoahan ei voi rahassa mitata, mutta kyllähän arvo nousee, kun autoa pitää kunnossa.

Oma arvonsa on myös siinä, että auton saa museorekisteriin. "Vain" 30 vuotta vanhankin autonkin kanssa tämä onnistuu, jos auto on alkuperäiskuntoinen. Kaikkien ei siis tarvitse olla nimenomaan amerikanrautoja tai rautalankarokin kultakautta aikaisempia menopelejä.

– Vanha Escortikin voi siis olla museoauto! Meidän auto on museoitu puolitoista vuotta sitten. Siihen on kokeiltu vähän uudempaa osaa välillä, ja vähän nykyaikaisempaa tekniikkaa myös, mutta ne on purettu pois. Sitten olemme käyneet museotarkastajalla kysymässä, mitä tarvitaan, että saadaan auto museorekisteröityä ja tehty tarvittavat toimenpiteet.

Tarkastajat ovat erityisen pedantteja miehiä.

– Jopa pienet maalipilkut letkuista tai johdoista pitää hangata irti, jos ne eivät ole olleet siellä, kun auto on tehtaalta aikanaan lähtenyt. Myös tarroja piti tilata erikseen Amerikasta: tunkin käyttöohjetarroja ja kaksi tai kolme muuta puuttuvaa sieltä Chryslerin tehtaalta. Niiden oli ehdottomasti oltava autossa, hymyili Tuire.

Tulevana viikonloppuna upeisiin kaaroihin voi tutustua Keravalla lauantaina 13. kesäkuuta. Kerava – Upeiden autojen näyttelyyn on vapaa pääsy.

Näyttely sijaitsee Keravan keskustassa kävelykadulla ja on avoinna klo 10-15. Tribute to Sherwood -konsertti järjestetään vanhalla torilla klo 14-23. Konserttiin on 18 vuoden ikäraja.

(Radio Nova)

Kilpailut

Uusimmat