Nettiarvoilla ansioita muusikoille: Karaoke-tyylinen peli julkistettu

16.11.2015 21:03 -

Digitalisoituminen muuttanut artistien tapaa tienata. Suomessa julkaistaan rahapeli, joka on tehty tiiviissä yhteistyössä kotimaisen musiikkiteollisuuden kanssa.

Veikkaus, Teosto, Universal Music sekä Sony aloittavat Hitti-nettiarvan lanseeraamisesta vuoden mittaisen testijakson, jonka aikana kokeillaan aivan uudenlaista digitaalisen musiikin ansaintamallia. Mukana on artisteja Haloo Helsingistä Yöhön.

Veikkauksen verkkosivuilla myytävä digitaalinen Hitti-nettiarpa toimii karaoken logiikalla. Arvasta paljastuu suomalaisia hittibiisejä ja niiden lyriikoita. Jokainen nettiarpa sisältää 3–5 tunnettua hittiä, joista kukin soi arvassa 20 sekuntia kerrallaan. Mukana on yli 250 eri biisipätkää reilusta sadasta hittibiisistä. Valikoimaa laajennetaan vielä ennen joulua. Pelin visuaalisesta ilmeestä ja teknisestä toteutuksesta on vastannut suomalainen pelifirma Moido Games Tampereelta.

Digitaalinen musiikinjakelu tuo myös mahdollisuuksia artisteille

Yhteistyöprojektia on viety eteenpäin puolitoista vuotta. Tänä aikana on neuvoteltu biisivalinnoista, tekijänoikeuskorvauksista ja rakennettu samaan aikaan aivan uudenlaista peliä.

Teosto ja levy-yhtiöt ovat olleet projektissa mukana jo varhaisesta vaiheesta. Yksi mukanaolevista artisteista on muusikko Janna Hurmerinta. Hän suhtautuu uuteen tulonhankintamahdollisuuteen positiivisesti.

– Mielestäni on tärkeää keksiä jatkuvasti uutta ja pysyä ajassa mukana. Tärkeää on myös, että tällaisessa tilanteessa kaikki osapuolet vetävät yhtä köyttä, miettivät ratkaisuja ja rakentavat uutta, Hurmerinta toteaa.

– Kun digitaalinen murros alkoi, musiikkiteollisuudella ei ollut olemassa valmiita sopimuksia, jotka kattaisivat kaikki mahdolliset digitaaliset jakelukanavat ja käyttömahdollisuudet. Nyt se puoli alkaa olla kunnossa ja katse on suunnattu siihen, miten musiikissa voidaan luoda aivan uudenlaista, tekijää kunnioittavaa liiketoimintaa, kertoo Universal Musicin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen.

Rahapeliyhteistyö tarjoaa uuden reitin, jota pitkin tulot valuvat musiikkiteollisuuteen ja artisteille.

– Artistien tulovirrat ovat jakautuneet pieniin puroihin, eikä levymyynti ole enää ainoa tapa tehdä tuloa keikkojen lisäksi. Kaikki pienetkin tulot ovat plussaa. Mielestäni on tärkeää, että näissä projekteissa otetaan huomioon myös musiikin tekijät ja heidän oikeutensa. Artistin kunnioittaminen tekee uuden laadukkaan musiikin tekemisen mahdolliseksi myös tulevaisuudessa, Hurmerinta sanoo.

Hurmerinta uskoo, että uudenlaisesta alustasta voi olla muutakin kuin taloudellista hyötyä. Se voi tuoda myös uusia faneja uuden alustan kautta.

Muusikoiden todelliset tienestit vielä mysteeri

Myös Teoston odotukset Hitti-arvan suhteen ovat kovat. Valkaman mukaan nyt ollaan tilanteessa, jossa on jatkuvan suunnittelemisen sijasta lähdettävä rohkeasti yrittämään ja kokeilemaan. Vielä ei osata sanoa, paljonko muusikot pääsisivät ansaitsemaan nettiarpojen kautta.

Hitti-arvan suunnittelusta vastannut Harri Järvinen Veikkaukselta kertoo, että rahapelimaailmassa musiikkia on käytetty tähän mennessä lähinnä tuotteiden pintapuoliseen brändäämiseen.

– Ulkomailla on tehty nettiarpoja, joissa pelin päälle on lätkäisty bändin pärstäkuva, mutta musiikki on niissä ollut sivuseikka. Tästä projektista tekee ainutlaatuisen se, että musiikki on mukana aivan pelin ytimessä: biisien sanat ovat osa pelimekaniikkaa. Niiden avulla paljastetaan arpaan piilotetut voitot, Järvinen kertoo.

Arvan tekijänoikeudet koskevat alkuvaiheessa satoja suomalaisia musiikin tekijöitä.

 

 

 

Kilpailut

Uusimmat