Ruoan hinnannousu hämmästyttää ja kummastuttaa

19.06.2011 16:00 -

Moni suomalainen katsoo tänäänkin varmasti ruokakaupan kassakuittia silmät pyöreinä.

Euroopan suhdannelaitosten yhdistys ennustaa, että ruoan hinnannousu olisi jopa 37 prosenttia.

Kaupan omien edullisten merkkien, kuten Pirkan ja Rainbown suosio onkin hurjassa kasvussa. Pirkka-tuotteiden myynti kasvoi toukokuussa noin 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Kun kuluttajat ottavat jonkin merkin omakseen, saattaa käydä niin, että niin sanotusta halpamerkistä syntyykin arvokas brändi. Yksi tällainen on kuluttajatutkimuksien mukaan K-ryhmän Pirkka.

Suomessa keskustelu kuluttamisesta keskittyy usein pelkästään hintaan. Yhä suurempi joukko ihmisiä on hylännyt tämän ajattelun ja perustanut ostopäätöksensä elintarvikkeiden laatuun, lisäaineettomuuteen ja eettisesti kestävään tuotantoon, eli puhutaan niin sanotusta luomubuumista.

Hallitusohjelmaan on kaavailtu polttoaineveron korotusta, mikä näkyisi jälleen ruuan kallistumisena.

(Radio Nova, MTV3)

Kilpailut

Uusimmat