AC/DC:n suurkonsertti toi paljon positiivista Hämeenlinnaan: Yleisö ja yritykset tyytyväisiä

02.09.2015 14:43 -

AC/DC keräsi heinäkuussa 55 000 konserttivierasta Hämeenlinnaan Kantolan tapahtumapuistoon. Tapahtuma toi merkittäviä talousvaikutuksia Hämeenlinnaan. Kävijäkyselyn mukaan myös yleisö oli hyvin tyytyväinen tapahtumaan.

Tapahtumapuiston operaattori Linnan Kehitys Oy ja tapahtumajärjestäjä Live Nation Finland Oy ovat keränneet palautetta konsertin järjestelyiden onnistumisesta kyselytutkimuksin suoraan konserttikävijöiltä ja paikallisilta yrityksiltä. Kävijätutkimukseen vastasi yhteensä 5186 kävijää eli 9,4 prosenttia konserttivieraista. Yrityksille tehtyyn kyselyyn puolestaan vastasi 121 paikallista toimijaa.

Yleisö oli tyytyväinen järjestelyihin

Konserttikävijöille toteutetusta kyselystä ilmenee, että tapahtuma onnistui hyvin ja konserttikansa oli tyytyväinen järjestelyihin. Tyypillinen konserttivieras oli suhteellisen hyvätuloinen keski-ikäinen mies. Eniten kiitosta keräsivät tiedotus ennen tapahtumaa, saapuminen Hämeenlinnaan ja sisääntulon sekä turvatarkastusten sujuvuus tapahtuman porteilla. Suurimmat kehitystoiveet liittyivät konsertista poistumiseen. Konserttikävijät olivat myös tyytyväisiä Hämeenlinnan palveluihin. Erityisen tyytyväisiä oltiin ravintolapalveluihin sekä yleisesti palvelutarjonnan laatuun. 15 prosenttia eli noin 8000 henkeä majoittui Hämeenlinnan seudulla ja näistä kolmannes viipyi kaupungissa useamman yön. Päivän aikana konserttivieraat kuluttivat keskimäärin 123 euroa henkilöä kohden eli yhteensä noin 6,7 miljoonaa euroa.

Positiivinen vaikutus yritysten liiketoimintaan

Myös paikalliset yrittäjät olivat pääosin tyytyväisiä tapahtumaan ja 50 prosenttia raportoikin tapahtuman vaikuttaneen yrityksen liiketoimintaan kokonaisuudessaan erittäin positiivisesti tai positiivisesti. Suurkonsertti nosti asiakasmääriä ja liikevaihtoa hieman yli 40 prosentissa vastanneista yrityksissä. Samaan aikaan voidaan todeta, että 57 prosenttia vastanneista yrityksistä ei laajentanut toimintaansa ja 67 prosenttia ei toteuttanut erillisiä markkinointitoimenpiteitä. Paikalliset yritykset toimivat myös alihankkijoina tapahtumajärjestäjälle ja 15 prosenttia vastanneista yrityksistä raportoikin liikevaihtonsa nousseen alihankinnan kautta.

Paljon näkyvyyttä Hämeenlinnalle

Hämeenlinnan kaupunki sai konsertin avulla paljon positiivista näkyvyyttä niin paikallisessa kuin kansallisessa mediassa. Voidaankin todeta, että konsertti lisäsi Hämeenlinnan tunnettuutta ja myönteistä mielikuvaa. Myös konsertin kävijätutkimuksesta selviää, että 75 prosentille kävijöistä jäi Hämeenlinnasta positiivinen mielikuva ja 64 prosenttia tulisi kaupunkiin uudestaan.

Tapahtumajärjestäjän näkökulmasta Hämeenlinna lunasti paikkansa tapahtumakaupunkina.

—   Yhteistyö Hämeenlinnan kanssa on sujunut erinomaisesti, meillä on ollut yhteinen tavoite saada alue toimimaan niin yleisölle kuin artistillekin. Onnistunut avauskeikka on herättänyt kansainvälisen kiinnostuksen Kantolaan, kertoo Live Nationin kehitysjohtaja Kaarina Gould.

 

Kuva: Linnan Kehitys Oy / Tomi Jokela

Kilpailut

Uusimmat