Nissanin X-Trail koeajossa - riittääkö kaksilitraisen koneen teho?

02.12.2016 08:00 - Teknavi / Jussi Ojala

Kolmannen sukupolven Nissan X-Trail on ehtinyt kohta kolmen vuoden ikään. Nyt se sai vihdoin keulalleen vahvemman dieselin.

Muistan kolmannen sukupolven X-Trailin ensikoeajon vielä hyvin. Ainoa moottorivaihtoehto auton keulalle oli tuolloin 1,6-litrainen ja 130-heppainen diesel. Se on sinänsä ihan kelpo kone, mutta isohkoon autoon tehoa on vain hieman vaatimattomasti

Vuoden 2015 syksyllä moottorivalikoimaan lisättiin 1,6-litrainen ja 163-heppainen bensaturbo ja nyt mallisto täydentyy vihdoin Euroopassa niin tärkeällä vahvemmalla dieselillä. Tätä moottoria ovat peräänkuuluttaneet niin autotoimittajat kuin X-Trail-asiakkaatkin. Kone on kaksilitrainen ja tuottaa 177 hv sekä 380 Nm.

Moottori on hyvä; se vääntää vahvasti jo riittävän alhaalta, joskin aivan alakierroksilla kone on pienemmän dieselin tapaan turhan hengetön. Koneen jatkeena on etuvetoisessa versiossa joko 6-portainen manaalivaihteisto tai CVT-automaatti; nelivedon yhteydessä on aina CVT. Sen toiminta ei tosin istu kaikkien makuun, etenkin jos arvostaa ripeämpää liikkumista. Rauhallisessa ajossa esiasetukset pelittävät ihan hyvin. Ja tämän kokoisessa autossa jos missä automaattivaihteisto on kuitenkin mukavuusvaruste. Kone käy myös miellyttävän värinättömästi, mukavuustekijä sekin.

Uudessa ”tehodieselissä” on paukkuja 47 heppaa enemmän kuin 1,6-litraisessa nakussa, ja sen tuntee – etenkin jos autossa on vähäänkään enemmän kuormaa päällä. Maantiellä meno on näillä reserveillä vielä joustavaa ja riittävän rivakkaa, mutta moottoritielle kiihdytettäessä tehoa kaipaisi nopeasti vieläkin enemmän.

Ja kun nopeusrajoitukset saksalaisella moottoritiellä poistuvat kokonaan, X-Trailin meno hiipuu selvästi 180 km/h nopeuteen yllettäessä. Viimeiset kilometrit 196 km/h huippunopeuden saavuttamiseksi vaativat kärsivällisyyttä.

Uutta moottoria lukuunottamatta X-Trail on ennallaan. Henkilöautomaiset tilaratkaisut miellyttävät perheellisiä, X-Trail taipuu joustavasti mitä erilaisempiin kuljetustehtäviin. X-Trail on löytänyt roolinsa crossover-piireissä. Tästä kertovat jo Suomen myyntiluvutkin, iso osa autoista myydään etuvetoisina.

Nissan X-Trail 2.0 Diesel 4WD
Moottori 1 995 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 130 kW (177 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 380 Nm / 2 000 r/min
0-100 km/h 10,0 s.
Huippunopeus 196 km/h
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 158 g/km
Mitat Pituus 4 640 mm, leveys 1 820 mm, korkeus 1 710 mm, akseliväli 2 705 mm
Tyhjäpaino 1 665 kg
Tavaratila 550-1 982 l (5-paikkaisena)

Tykkäsimme

mallistoon vihdoin vahvempi diesel

mukavasta jousituksesta ja isoista joustovaroista päällystettyjen teiden ulkopuolella

reilusta maavarasta

henkilöautomaisuudesta ja mukautuvista tilaratkaisuista

Emme tykänneet

CVT-vaihteiston toiminnasta

tehoa voisi olla vieläkin enemmän

Suomeen kevät 2017
Hinta avoinna

Lue myös: Seat Leon uudistui - koeajossa vuoden 2017 malli

Lue myös: Tulevaisuuden miniauto sopii taskuparkkeerauksia inhoaville - käy kuin lasten leikki!

Lue myös: Skoda Octavian ulkonäkö muuttuu - tunnistatko vuoden 2017 Octaviaa?

Yhteistyössä Teknavi

Kilpailut

Uusimmat