Kuva: Shutterstock

Olipa sitten loma tai arki, 7 vinkkiä rentouttavat tehokkaasti ja nopeasti - ota helpot ideat talteen

21.06.2020 10:15 - Emmi Moilanen

Esimerkiksi läheisten seurassa vietetty aika tai hyvällä ruualla herkuttelu rentouttavat niin lomalla kuin arkenakin.

Liikunta, kehonhuolto ja esimerkiksi pitkä, lämmin kylpy ovat asioita, jotka rentouttavat tehokkaasti niin kehoa kuin mieltäkin. On olemassa runsaasti myös muita seikkoja, joiden avulla voimme rentoutua tehokkaasti arjen keskellä, jos vain muistamme raivata niille riittävästi aikaa.

Popsugar-sivuston listaus toimii rentoutumiseen niin arjessa kuin lomallakin. Suomensimme parhaimmat vinkit alle.

1. Raivaa pitkästä aikaa hetki sille, mitä rakastat

Olipa kyseessä sitten kymmenen minuuttia suosikki aikakauslehtesi parissa, päiväunet tai kakun leipominen – saat kuin huomaamattasi lisää energiaa puuhailemalla pitkästä aikaa niiden asioiden parissa, joiden tekemistä aina suunnittelet mutta löydät harvoin näille jutuille aikaa.

2. Vietä aikaa läheistesi kanssa

Perhe, ystävät tai kaukana asuvat sukulaiset – ota tarkoituksella aikaa läheisillesi. Seura, jossa voit olla täysin oma itsesi, lataa tehokkaasti akkuja arjen velvollisuuksia varten.

3. Rauhoita lounasaikasi

Hektisen päivän keskellä pidä lounastauko sellaisena hetkenä, joka on vain sinua itseäsi varten. Älä syö työpisteen ääressä tai hoida kännykällä syödessäsi muita asioita. Jos tunnet saavasi lisäenergiaa muiden seurasta, sopikaa yhteinen lounashetki jo aamulla yhdessä kollegan kanssa.

Lomalla ollessasi puolestaan voit nauttia myöhäisestä lounaasta vaikkapa ulkona piknikillä tai lähteä syömään suosikkiravintolaasi.

4. Herkuttele hyvällä ruualla

Hyvä ruoka piristää niin arkea kuin juhlaakin. Olitpa sitten töissä tai lomalla, panosta viikossa edes yhteen ateriaan, jolla hemmottelet itseäsi suosikkiruuillasi ja juomillasi.

5. Pukeudu lempivaatteisiisi

Säästelemme usein tiettyjä vaatteita tai asukokonaisuuksia jotain erityistä tilaisuutta tai juhlaa varten. Älä turhaan pidä ihanaa asua kaapissa odottelemassa, vaan pue se yllesi jonain ihan tavallisena arkipäivänä.

6. Mene aiemmin nukkumaan

Vaikka tämä onnistuisi vain yhtenä tai kahtena iltana viikossa, yritä pitää tavasta kiinni. Saatat huomata aamulla, että jo puoli tuntia enemmän unta tuo päivään lisäenergiaa.

7. Opettele sanomaan ei

Jos tunnet olosi jo valmiiksi uupuneeksi, muista, että ystävien illanviettokutsuista ja muista menoista on välillä hyvä myös kieltäytyä. Älä kuitenkaan katoa ilman selityksiä, vaan kerro rehellisesti kaipaavasi omaa aikaa. Myös tämä rentouttaa omaa mieltäsi, kun tiedostat varmasti, että et loukkaa ketään ottamalla hetken vain omalle hyvinvoinnillesi.

Juttu julkaistu alunperin 27.6.2019.

Lue myös: Krapulasta eroon meditaation avulla? Asiantuntijan mukaan toimii minuuteissa

Lue myös: Karista stressi ja keskittymisvaikeudet joogalla: Jo 6 yksinkertaista liikettä riittää

Lue myös: Milloin stressi on vaarassa muuttua ahdistuneisuudeksi? Tunnista vakavat hälytysmerkit

Lähde: Popsugar

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat