Suomi on mobiilikuuntelun kehitysmaa: "Yli 30-vuotias yleisö ei tiedä, mitä suoratoistopalvelut ovat"

22.12.2014 13:55 -

Consumer Compass:n tekemän tutkimuksen mukaan Suomi on mobiilikuuntelun kehitysmaa. Suomalaisten keskuudessa suosituimmiksi musiikinkuunteluvälineiksi nousivat autosoitin ja tietokone.

Autosoitinta piti tärkeimpänä 29 prosenttia tutkimukseen osallistuneista ja tietokonetta 25 prosenttia. Älypuhelin nousi sijalle kolme 14 prosentin osuudella.

- Älypuhelin on selkeästi aivan alihyödynnetty musiikinkuuntelun väline Suomessa, ainakin yli 30-vuotiaiden keskuudessa. Tutkimuksen mukaan noin puolet suomalaisista kuitenkin haluaisi kuunnella enemmän musiikkia, mutta kuuntelumääriä on autosoittimen ja tietokoneen varassa vaikea kasvattaa. Mobiilikuuntelun kasvun suurin haaste lienee, että yli 30-vuotias yleisö ei tiedä, mitä suoratoistopalvelut ovat, kuinka niitä käytetään ja miten sovellus ladataan älypuhelimeen, tutkimuksen tilaaja, Musiikkituottajat IFPI Finland ry:n apulaisjohtaja Tommi Kyyrä miettii.

Tätä helpottaakseen Musiikkituottajat IFPI Finland ry lanseeraa mobiilikuuntelua edistävän kampanjan, jonka tarkoitus on kasvattaa suoratoistopalveluiden käyttöä älypuhelimissa. Kampanja koostuu käyttöön opastavasta videosta, informatiivisesta verkkosivustosta ja suosikkiartistien soittolistoista, joilla houkutellaan uusia käyttäjiä lataamaan suoratoistosovellus puhelimeensa. Mukaan kampanjaan ovat lähteneet jo Anna Abreu, Arttu Wiskari, Jippu ja Lauri Tähkä.

- Kampanjalla haluamme myös muistuttaa, että suoratoistopalvelut mahdollistavat valittujen soittolistojen toiston myös offline-tilassa, jolloin valitut biisit voi kuunnella myös silloin kun kännykkä ei ole 3G-kuuluvuusalueella – vaikka lentokoneessa, veneessä, tunturissa tai metsän siimeksessä”.

Tutustu kampanjaan: www.musiikinpuolesta.fi

Kilpailut

Uusimmat