Kuva: AOP

Käytätkö Microsoftin OneDrive-palvelua? Huonoja uutisia!

07.05.2016 23:03 - Mikko Räsänen

Microsoft heikentää OneDrive-pilvipalveluaan rajusti. Varomattomat käyttäjät saattavat menettää tiedostonsa.

Monet Lumia-puhelimia tai muita Microsoftin tuotteita käyttävät ovat tottuneet käyttämään Microsoftin OneDrive-pilvipalvelua tiedostojensa säilytyspaikkansa. OneDrivesta on saanut maksuttomasti 15 gigatavun edestä talletustilaa, mutta suurempaa tilaa tarvitsevat ovat joutuneet hankkimaan maksullisen palvelupaketin. Nyt ilmaiskäyttäjien kissanpäivät kuitenkin loppuvat, sillä Microsoft on ilmoittanut leikkaavansa ilmaistilin haltijoiden tallennustilan 15 gigatavusta viiteen gigatavuun. 

Microsoft perustelee muutosta nettisivuillaan:

"Teimme tämän liiketoimintapäätöksen pitkällisen harkinnan ja analyysin jälkeen. Tällaiset päätökset eivät kuitenkaan koskaan ole helppoja. Ylikuormitimme maksuttoman tallennustilan raja, joten haluamme keskittyä toimittamaan korkeatasoisia tuottavuus- ja yhteiskäyttökokemuksia, jotka hyödyttävät suurinta osaa käyttäjistämme. Jos olisimme jatkaneet nykyisillä tarjouksilla, emme pystyisi ylläpitämään kasvuamme ja toimittamaan luotettavaa palvelua."

Muutoksen takia on vaara, että osa käyttäjistä menettää OneDriveen tallennettuja tiedostojaan. Se kyllä vaatii käyttäjiltä huolimattomuutta, sillä Microsoft aikoo antaa pitkän siirtymäajan, jonka aikana on mahdollista hankkia lisätilaa tai pelastaa tiedostot muualle:

"Jos käytössäsi on maksuton OneDrive-ratkaisu ja tallennuskiintiö ylittyy, kun uudet tilarajoitukset tulevat voimaan:

  • Jos olet maksuton käyttäjä ja sinulla on OneDrivessa yli 5 gigatavua sisältöä, saat sähköpostiviestin, jossa on tarjous vuoden mittaisesta maksuttomasta Office 365 Personal* -tilauksesta, johon sisältyy 1 teratavu tallennustilaa.

  • Jos et vastaanota tarjousta, sinun on ostettava lisätallennustilaa tai poistettava tiedostoja. Muussa tapauksessa tilisi siirtyy vain luku -tilaan 90 päivää ensimmäisen ilmoituksen jälkeen.

  • Jos tallennuskiintiö on 90 päivän jälkeen ylitettynä, tiedostot ovat vielä käytettävissä 9 kuukauden ajan. Voit katsella tiedostoja ja ladata niitä. Et voi kuitenkaan lisätä uutta sisältöä.

  • Jos tallennuskiintiö on 9 kuukauden kuluttua edelleen ylitettynä, tili lukkiutuu. Tämä tarkoittaa, ettet voi käyttää OneDrivessa olevaa sisältöä, ennen kuin ryhdyt korjaaviin toimenpiteisiin.

  • Jos et tee mitään 6 kuukauden kuluessa, sisältösi saatetaan poistaa."

Lähde: Microsoft

Kilpailut

Uusimmat