Rikkaat nuoret hehkuttavat elämäänsä sosiaalisessa mediassa - katso kuvat

09.05.2014 13:25 -

Los Angelesin kirjeenvaihtaja Tomi Hinkkanen valotti Novan kuulijoille, kuinka rikkaat nuorukaiset näkyvät sosiaalisessa mediassa.

Mistä nämä nuoret saavat rahansa ja millaista heidän elämänsä on?

– Rahat tulevat vanhemmilta, sillä kyseiset nuoret eivät ole mitään "justinbiebereitä" tai edes "parishiltoneita". He eivät ole tehneet elämässään mitään merkittävää, paitsi sattuneet syntymään rikkaaseen perheeseen. Esimerkkitapaus on hauskannäköinen Kevin Sacco. Hänet tunnetaan Instagrammissa nimimerkillä Prince of Italy. Kevin on 20-vuotias italialaisen kiinteistömiljonäärin poika, joka pistää kuvia leveästä elämästään nettiin. Välillä hän siemailee shampanjaa porealtaassa Cannesin kattojen yllä, valmistautuu Monacon Grand Prix’hin, välillä taas shoppailee Cartierin liikkeessä Pariisissa. Kuvien alla on sitten mietelauseita, kuten ”Säästä vettä, juo shampanjaa”. Saccolla on yli 10 tuhatta seuraajaa Instagrammissa. He suitsuttavat Keviniä siitä, kuinka onnekas tämä on. Se kannustaa nuortamiestä nauttimaan elämästään. Sacco ilmoittaa Facebook-sivuillaan opiskelevansa lakia ja liiketaloutta Pariisissa, olevansa osakkaana hotelliketjussa, työskentelevänsä milanolaisessa yökerhossa ja ranskalaisella tv-kanavalla. Tekeekö hän näitä asioita oikeasti – kuka tietää tai edes välittää. Yleisöä kiinnostaa vain miehen viettämä luksuselämä.

Missä näiden rikkaiden nuorten edesottamuksia voi seurata?

– Heidän ympärilleen on syntynyt Tumblr -blogi Rich Kids of Instagram ja Tv-ohjelma Rich Kids of Beverly Hills. Sillä on yli viisi miljoonaa katsojaa Yhdysvalloissa. Täällä rikkain prosentti kansalaisista omistaa yli kolmanneksen kaikesta omaisuudesta. Niinpä pohatoiden jälkikasvulla on, millä mällätä. He pistävät Instagrammiin kuvia, joissa ollaan parfyymikaupungeissa ja eksoottisilla rannoilla. Rekvisiittana on luksusautoja, huvijahteja, yksityisiä suihkukoneita, kartaloita, uima-altaita ja kalliita putiikkeja, joissa ollaan ostoksilla. Onpa eräällä kaverilla jopa oma sukellusvene Dubaissa. Jotkut ottavat häpeilemättömästi kuvia jopa viisinumeroisia lukuja sisältävistä ostoslaskustaan. Niissä on kommentteja, kuten: Oops, I did it again ja tavallinen shoppailu-iltapäivä. Nämä Instagram-kuvat antavat kurkistaa aiemmin salatun ihmisryhmän puuhiin. Nimimerkki Moscow Gangster poseeraa sohvalla konepistooli sylissä, kolme arvokelloa ranteessa ja Faberge-muna kädessä. Onkohan kyseessä moskovalaisen oligarkin poika? Varakkaan saudi-perheen vesa taas on ottanut kuvan perheensä palatsista uima-altaineen ja sanoo olevansa tyytyväinen päästyään New Yorkin kylmyydestä takaisin lämpimään.

Mitä nämä kuvat sitten antavat ottajilleen ja seuraajilleen?

Media-ekspertti Karen North Etelä-Kalifornian yliopistosta sanoo, että aivan samalla tavalla kuin muut nuoret, rikkaiden lapsetkin viettävät suuren osan ajastaan sosiaalisessa mediassa. He jakavat siellä sellaisia kuvia ja ajatuksia elämästään, jollaisina he haluavat muiden itsensä näkevän. Seuraajat taas pääsevät kuvien kautta kurkistamaan tähän luksukseen ja näin edes vähäsen osallisiksi kauniiden ja rikkaiden elämäntyylistä. Mutta täytyy sanoa, että tovin näitä luksuskuvia katseltuani anakin minulle tuli jotenkin tyhjä olo. Kuvista ei paista onni, ainoastaan valtava halu leuhkia ja näyttää - saada rakkautta ja hyväksyntää sen kautta, mitä omistaa.

Tomi Hinkkanen

Journalist

Los Angeles

Kilpailut

Uusimmat