Radio Nova Los Angelesissa: Tällaista on merimiehen elämä nykyään!

12.04.2012 10:15 -

International Seafarers' Center on Los Angelesissa lahjoituksin pyörivä keskus, johon merenkävijät voivat poiketa rentoutumaan ja hakemaan apua. Paikkaan kävi tutustumassa Radio Novan erikoistoimittaja Tomi Hinkkanen.

Uskomatonta kyllä, koko laajan sataman kaikista merimiehistä huolehtii vain neljä vapaaehtoistyöntekijää, jotka saavat vain nimellisen korvauksen. Kuusikymppiset naiset Pat Pettit ja Merry Dickey päivystävät paikalla päivittäin ja ovat merimiehille äitihahmoja.

Keskuksessa on tv- ja tietokoneet, kirjallisuutta, virvokkeita ja kappeli, jossa katolilainen ja luterilainen merimiespappi pitävät jumalan-palveluksia. Manageri Pat tulee merenkävijäperheestä ja on ollut alalla koko ikänsä  - viimeiset 28 vuotta merimies-keskuksessa.

Keskuksessa käy lähinnä ulkomaisia merimiehiä. Kuten Filippiiniläiset Ruben ja Tony. He ovat lähdössä tankkerilla kohti Washingtonin osavaltiota. Merimiehistä huolehtiminen on Patille sydämenasia. Hän muistelee vanhoja hyviä aikoja, jolloin merimiehet juhlivat rankasti ja joka satamassa odotti heila. Nykyään laiva käy satamassa vain kääntymässä. Miehistöllä on vaimo ja lapset kotimaassa, eikä merillä ei olla seikkailunhalusta, vaan perheen elättämiseksi.

Nykyajan merimiehen elämä on raskasta, mutta hyväpalkkaista. Amerikkalainen merimies on merillä puolet vuodesta ja tienaa 13 000-15 000 dollaria kuussa. Tyypillinen merimies on yleensä freelancer ja ottaa pestin sieltä, mistä saa. Työkomennus tulee ammattiyhdistyksen kautta ja määräytyy jonotuslistan ja ammattitaitojen mukaan.

Laivalla merimiehellä on oma hytti, internet-yhteys ja satelliitti-puhelinyhteys. Tarjolla on myös tuhansia videoelokuvia katseltavaksi. Silloin tällöin merimiehet ottavat perheenjäseniään mukaan merille. Työpäivä kestää kahdeksan tuntia, jonka aikana tarjotaan kolme kertaa ateria.

Suurin osa Los Angelesin satamaliikenteestä tapahtuu Aasian maiden välillä. Matka Kiinaan kestää täältä vajaat kaksi viikkoa. Tänä vuonna aloittaneet suurimmat rahtilaivat kykenevät kuljettamaan jopa 12 500 konttia. Silti aluksilla on vain vajaan 20:n hengen miehistö. Valvonta on tiukkaa. Monilla aluksilla on nollatoleranssi alkoholinkäytön suhteen.

(Radio Nova)

Kilpailut

Uusimmat