Konttorissa tiistaina: Nettikauppa kaataa kauneusalan yrityksiä

27.01.2015 15:46 -

Sari Seppälä ja Annika Metsäketo käsittelivät lähetyksessä sitä, miten alati vahvistuva verkkokauppa kurittaa kotimaisia kauneusalan yrittäjiä kuten kosmetologeja ja parturi-kampaajia. Yrittäjän lisäksi Konttorissa kuultiin myös nettishoppailijaa. Löytyikö häneltä empatiaa kituuttavia yrittäjiä kohtaan?

Konttorin haastatteleman Riitta Tattarin työnantaja Consult Lady Oy on maahantuonut kosmetiikkaa 30 vuoden ajan.

Kun kuluttaja ostaa kauneudenhoitotuotteensa kivijalkaliikkeen sijaan netistä, kärsivät paitsi pienyrittäjät myös maahantuojat, kertoo Tattari. Verkkokauppaa vahvistaa myös taantuma, sillä verkossa hinnat ovat monesti paljonkin edullisemmat.

– Viime vuosi oli hankala, koko ajan mentiin alaspäin ja viime syksynä me lomautimme kaksi henkilöä juuri tästä syystä. Ammatti-ihmisetkin ostavat paljon ulkomaisista nettikaupoista ja sehän näkyy myös meillä maahantuojilla, kertoi Tattari Seppälälle ja Metsäkedolle. 

– Osa kosmetologeista on hyvinkin huolissaan. Omilla käsilläänhän ei voi yritykselle määrätöntä määrää liikevaihtoa tehdä, eli kyllä pitäisi tehdä myös sitä tuotemyyntiä. Ja asiakkaat saisivat  huomattavasti parempia tuloksia käyttämällä oikeanlaisia tuotteita. Ja ulkomailta netissä ostettaessa ei aina saa aitoja ja alkuperäisiä tuotteita, varoittaa Tattari.

– Kyllähän tämä suomeksi tarkoittaa sitä, että meiltä kaikilta yrittäjiltä lähtee paljon työpaikkoja, se on tosi valitettavaa.

Kuluttajalle merkittäviäkin säästöjä

Yrittäjien ahdinko ei hetkauta Konttorin haastattelemaa Niinaa, ainakaan niin paljon, että hän olisi valmis siirtymään kivijalkakauppoihin.

Hän ostaa "melkein kaikki" kauneudenhoitotuotteensa verkosta.

– Käytän itse Englannin nettikauppoja. Hintaero on niin suuri esimerkiksi hoitoaineissa, sellainen 8 euroa per purkki. Ja koska olen hoitoaineen suurkuluttaja, on säästö vuodessa aika paljon.

Niina tilaa tuotteet EU:n sisältä välttääkseen tullit.

– Sittenhän säästö ei olekaan enää säästöä. Olen joskus tilannut Amerikasta muutaman paketin ja kyllähän ne jäivät tulliin kiinni.

Eikä se tuotelupauskaan ole aina pitänyt.

– Minulle on käynyt niin, että tuote on hajonnut matkalla kerran, mutta mukisematta minulle annettiin uusi tuote tilalle. Ja kerran kävi niin, että tuote ei ollut sitä, mitä pitäisi olla. Minä käytän aina sivustoja, joilla on luottoyhtiön antama turvallisuuslogo, joten jos tulee jotain ongelmia voi kääntyä luottokunnan puoleen. Mä sainkin kyllä siitä rahat takaisin.

Nainen ymmärtää, että nettikauppa syö suomalaisyrittäjien leipää ja työntekijöiden työpaikkoja.

– Se tietty on se negatiivinen puoli siinä, mutta rahallisestihan se säästö on minulle aika kova. Ei mulla muuten välttämättä olisi rahaa ostaa kaikkia näitä tuotteita. Jos ostan suoristusraudan Suomesta, se maksaa kaksisataa euroa, mutta Englannista tilatessa hinta jää sataseen.

Annika Metsäkedon ja Sari Seppälän Konttori maanantaista torstaihin klo 10-14.

Kuva: Shutterstock

(Radio Nova)

 

Kilpailut

Uusimmat