Kuva: AOP

Kaikki haluavat nyt Matildan hiukset - ruotsalainen suunnannäyttäjä takoo tulosta henkilöbrändillään, jota seuraavat miljoonat silmäparit

09.05.2023 11:15 - Rebekka Silvennoinen

26-vuotiaan Matilda Djerfin skandityylistä on muodostunut ilmiö. Mitä Djerf edestä, sitä muut perässä.

Kun 90-luvulla puhuttiin Rachel-tukasta, kaikki tiesivät kyseessä olevan Frendien Jennifer Anistonin kerrostettu hiustyyli. Nyt nuoremmat sukupolvet marssivat sankoin joukoin kampaajalle hakemaan Matilda Djerf -hiustyyliä.

Jos kampaajalle mainitsee Djerfin nimen, saa kerrostetut ja kevennetyt hiukset pitkillä verhomaisilla otsahiuksilla. Värinä tulee luonnolliset vaaleat raidat. Hiukset viimeistellään kuohkeilla ja ilmavilla kiharoilla.

Matilda Djerfistä, 26, on muodostunut käsite, jonka suosio ei ota laantuakseen. Hulmuavia hiuksia Instagramissa seuraa jo kolme miljoonaa silmäparia ja Tiktokissa 1,4 miljoonaa. Djerfin meikkityyli on luonnollinen ja pukeutuminen mukailee skandityyliä ja nollarimuotia: narutoppeja, matalia vyöräröitä ja beigen värisiä bleisereitä. Ja tätä tyyliä lukuisat seuraajat pyrkivät jäljittelemään mahdollisimman tarkkaan. 

Jos kuva ei näy, katso se täältä.

Djerf kertoo New York Timesille varttuneensa nuoruutensa Länsi-Ruotsissa Boråsissa. Lukiossa hän tutustui nykyiseen kumppaniinsa Rasmus Johanssonin. Valmistuttuaan vuonna 2016 pariskunta lähti reppureissaamaan Karibialle, Balille ja Australiaan. Djerf kerrytti reissukassaa tekemällä mallin töitä paikallisille muoti- ja bikinibrändeille. Samalla pariskunta ikuisti matkaansa Djerfin Instagram-tilille. Houkuttelevat lomakuvat sekä Djerfin skandityyli inspiroivat ihmisiä, ja seuraajia alkoi tipahtelemaan tilille. 

Kun he palasivat takaisin Ruotsiin vuonna 2017, oli Djerfin tilillä jo 100 000 seuraajaa.

– Otin Boråsissa vastaan työpaikan mehukaupasta. Tiedostin kuitenkin, että meillä olisi mahdollisuus myös tehdä rahaa Instagramilla, kertoi Djerf The New York Timesille.

– Olimme olleet trooppisessa paratiisissa ja nyt olimme takaisin pienessä kaupungissa Ruotsissa. Kiinnostaisiko se ketään?

No kiinnostihan se.

Vuoteen 2019 mennessä Djerf päätti, ettei halua tehdä enää kaupallisia yhteistöitä muiden brändien kanssa. Hänen toiveissa siinsi oma tuotemerkki.

Jos kuva ei näy, katso se täältä.

Tuumasta toimeen ja Djerf perusti yhdessä kumppaninsa Rasmus Johanssonin kanssa vaatebrändi Djerf Avenuen. Ensin julkaistiin yhdeksän kappaleen vaatemallisto. Vaatteet olivat sellaisia, joita Djerf koki puuttuvan hänen omasta vaatekaapistaan. Kyseinen mallisto myytiin loppuun yhdessä yössä.

Viime vuonna Djerf Avenuen myyntitulot nousivat 22 miljoonaan dollariin. Djerf ja hänen miehensä omistavat 90 prosenttia yrityksestä.

Vaatebrändi ei harrasta laisinkaan alennusmyyntejä tai alekoodeja. Mallistojen vaatteet löytyvät ko’oissa XXS-XXXL. Djerf sanookin hänelle olevan tärkeää, että brändi on kaikkia varten.

Kuitenkin Djerf kertoo haastettelussa olevansa tietoinen siitä, että edustaa juuri sitä tiettyä länsimaisen yhteiskunnan nykyistä käsitystä täydellisyydestä.

– Ymmärrän, kuinka paljon etuoikeuksia minulla on. Olen valkoinen, pienikokoinen, rusketun helposti eikä minun tarvitse käyttää meikkiä. Elämä voi olla minulle helpompaa näiden asioiden takia. Se ei kuitenkaan tarkoita, etten tunne suurta vastuuntuntoa tehdä asioita oikealla tavalla.

Tästä johtuen Djerf ei myöskään osallistu muotiviikoille esimerkiksi Pariisissa tai Milanossa. Muotiviikot kohauttivat jälleen keväällä sillä, että näytöslavojen mallit edustivat vain tiettyä pientä kokoa. Djerf kertoo miettivänsä tarkkaan, mitä kannattaa ja minkä takana haluaa seistä. Hän on kertonut julkisesti myös kamppailleensa syömishäiriöstä.

Jos kuva ei näy, katso se täältä.

Djerf kertoo, ettei ole muuttanut ulkonäköään vuoden 2017 jälkeen. Eikä hänen kannatakaan, sillä hänen hiuksistaan on muodostunut ilmiö. Matildadjerfhair-aiheisia videoita on katsottu Tiktokissa 104,8 miljoonaa kertaa. Videoilla ihastellaan ilmavia kutreja ja paljastetaan miten sellaiset saa loihdittua itselle. Hiusten salaisuuksiksi on paljastettu vahvat muotoilutuotteet, kihararullat ja Dysonin Airwrap -muotoilulaite.

Djerf kertoo saavansa sosiaalisessa mediassa vihaisia kommentteja, kun hänen otsahiuksensa kasvavat pidemmiksi. Kommentoijat päivittelevät ja toivovat, ettei Djerf kasvata otsahiuksiaan pois. Syy pidempään otsatukkaan löytyy kuitenkin hänen kampaajansa sijainnista. Djerf leikkauttaa hiuksensa vieläkin kotikaupunkinsa kampaajalla, eikä pitkästä välimatkasta johtuen voi vierailla siellä usein.

Lue myös: Camila Mendes näytti mallia kevään trendikkäimpien housujen kaavasta - ei siis housuja laisinkaan

Lue myös: Nyt on omalaatuista - muotivaikuttaja valmisti farkuista paidan, joka ihastutti somessa

Lue myös: Pillifarkut eivät palaa vieläkään - kevään trendifarkkujen malli on selkeä

Lähde: New York Times

Kilpailut

Uusimmat