Kuva: AOP / EPA-EFE

Konservatiivinen uutismedia käytti kymmeniä tuhansia markkinoidakseen Johnny Depp vs. Amber Heard -uutisia

24.05.2022 10:15 - Jenni Tuusjärvi

Citizen ja Vice -julkaisujen mukaan uutisjulkaisu The Daily Wire on valinnut puolensa uutisoidessaan entisen näyttelijäpariskunnan välisestä oikeudenkäynnistä.

Kansalaisjournalismijulkaisu Citizens ja Vice World News paljastavat konservatiivisen The Daily Wire -uutisjulkaisun käyttäneen kymmeniä tuhansia dollareita markkinoidakseen sosiaalisessa mediassa artikkeleitaan, jotka käsittelevät paraikaa Yhdysvalloissa käytävää Amber Heardin ja Johnny Deppin välistä oikeudenkäyntiä. Vicen mukaan valtaosa mainoksista ja videoista ovat Heardia vastaan.

Vice kertoo verkkosivuillaan uutisjulkaisun käyttäneen artikkeleiden kampanjointiin noin 30 000 - 45 000 euroa, tarkkaa summaa ei ole määritelty. Julkaisun mukaan tällä rahasummalla on katettu noin neljä miljoonaa näyttökertaa.

Depp on haastanut entisen puolisonsa Heardin oikeuteen 50:stä miljoonasta dollarista. Kanteen syynä on Heardin vuonna 2018 Washington Post -julkaisuun kirjoittama essee, jossa hän kertoo joutuneensa perheväkivallan uhriksi. Deppin edustajien mukaan essee kertoo selvästi Deppistä, vaikkei Heard nimeäkään tätä kirjoituksessaan. Heard puolestaan nosti vastakanteen 100:sta miljoonasta dollarista, sillä hänen mukaansa Depp on masinoinut vihakampanjan häntä kohtaan. Molemmat osapuolet ovat syyttäneet toisiaan väkivaltaisiksi, mutta niin ikään molemmat osapuolet kiistävät väitteet.

Vicen mukaan ilmenee, että oikeudenkäynnistä on tullut laaja verkkokommentoinnin ja tarkastelun kohde. Se on noussut tällä hetkellä kaikista reagoiduimmaksi aiheeksi sosiaalisessa mediassa, käynnissä oleva Ukrainan sota mukaan lukien. "Pro-Depp" sekä "anti-Heard" sisällöt ovat hallitsevia verkossa; esimerkiksi #amberheardisapsycopath [sic] trendaa Twitterissä ja Heardin todistuksia pilkkaavat huulisynkka-videot leviävät TikTokissa.

Uutissivustot valjastivat oikeudenkäynnin rahasammoksi

Citizenin ja Vicen mukaan kymmenet uutissivustot hyötyvät tällä hetkellä taloudellisesti uutisoinnin tuottamasta verkkoliikenteestä. Sivustot mainostavat artikkeleita, jotka sisältävät otteita molempien osapuolten todistuksista. Uutisartikkelit sisältävät väitteitä niin fyysisestä, seksuaalisesta kuin henkisestäkin väkivallasta. Tällainen uutisointi on sivustojen mukaan omiaan polarisoimaan aihetta ja antamaan mahdollisesti harhaanjohtavaa kuvaa sisällöstä. Vaikka Vice ja Citizen toteavat, että tämä on mainosrahoitteisten uutissivustojen luonnollinen toimintatapa.

Citizens on analysoinut Facebookin mainoskirjastosta saamistaan tiedoista, että The Daily Wire on hyödyntänyt taloudellisesti oikeudenkäyntiä, edistäen samalla omaa konservatiivista agendaansa. Citizenin mukaan tälläkin hetkellä uutissivustolla on kaksi mainoskampanjaa käynnissä.

Toisessa mainoksista korostetaan artikkelia, joka on vapaasti suomennettuna "Johnny Deppin hahmon murhayritys". Artikkelissa kirjoitetaan muun muassa seuraavaa: "Ainoat negatiiviset kommentit Hollywoodin kärkinimestä tulivat satunnaisilta elokuvakriitikoilta. Kunnes hän nai Amber Heardin." Vicen ja Citizenin mukaan kyseinen artikkeli sisältää valheellisia väitteitä.

Artikkelissa mainitaan Deppin aiempi oikeudenkäynti, jonka tämä kävi isobritannialaista The Sun -viihdejulkaisua vastaan. Depp haastoi tuolloin julkaisun oikeuteen, sillä julkaisussa Deppiä kutsuttiin termillä "vaimonhakkaaja". Termiä käytettiin Deppistä Heardin väittämää perheväkivaltaa käsittelevissä artikkeleissa. Oikeudenkäynti päättyi Deppin tappioon.

Artikkelin mukaan "Depp pystyi kumoamaan Heardin 14:stä väitteestä 12, mutta koska negatiivisen [tekemättömyyden] todistaminen on lähes mahdotonta, oikeuden tuomari leimasi hänet [Depp] hirviöksi kieltäytyen hyväksymästä tämän väitteitä". Vicen ja Citizenin mukaan oikeudenkäynnissä tuomari oli kuitenkin todennut, että on todennäköisempää, että 14:stä väitetystä pahoinpitelystä 12 on tapahtunut. Tuomarin käyttämällä "hirviö"-termillä hän oli viitannut oikeudenkäynnissä käytettyyn "hirviöpuoleen" Deppissä, jonka sekä Heard että Depp olivat molemmat todenneet olevan olemassa.

Vice on pyytänyt kommenttia sekä Facebookilta että The Daily Wirelta artikkelista, mutta tulokksetta. Sen sijaan artikkeliin oli yhteydenoton jälkeen tehty oikaisu, jossa todetaan alkuperäisessä artikkelissa virheellisesti väitetyn, että Depp olisi voinut kumota 14:stä väitetystä pahoinpitelystä 12.

Yllä mainittua artikkelia Vice ja Citizen kertovat mainostetun noin 20 000:lla dollarilla, joka on noin puolet kaikesta The Daily Wiren oikeudenkäynnin aikana käyttämästä mainosrahasta.

Voit lukea kaikki Heardin ja Deppin välisestä oikeudenkäynnistä kirjoitetut uutiset täältä.

Lue myös: Johnny Deppin ex-agentti paljastaa, miksi mies menetti töitä jo ennen Amber Heardin syytöksiä

Lue myös: Amber Heardin meikkaaja todistaa auttaneensa peittämään ruhjeita - "Hänellä oli värjäytymiä silmien ympärillä ja nenässä"

Lue myös: Amber Heard perusteli, miksi läimäisi Johnny Deppiä: "Kaksi eri tilannetta"

Lähteet: Vice, Insider

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat