Kuva: Senja Rapila

Salattuihin elämiin palaava Jarmo Koski: Sepon itsetuhoinen vaihe vaikutti omaankin mielialaan

22.05.2017 10:00 - Anna Hopi

Näyttelijän mukaan tunteiden irrottaminen omasta hahmosta on ollut työpäivän jälkeen haasteellista.

Jarmo Koski on näytellyt Salatut elämät -sarjassa Seppo Taalasmaata 14 vuoden ajan. Yli 2000 jaksoon on mahtunut monenlaisia juonikuvioita. Häntä naurattaa jakso, jossa Seppo kypsensi kananmunaa mikrossa ja räjäytti koko mikron.

- Se oli jännittävää, että miten siinä käy. Mietimme erikoistehosteista vastaavan miehen kanssa, että onkohan tuo varmasti turvallinen homma, Jarmo Koski kertaa hymyillen.

- Toinen räjähdys tapahtui, kun Karilla oli autokorjaamo, niin sen pihassa. Se oli aika vaikuttava kohtaus visuaalisestikin. 

Koskea viehätti esittämässään roolihahmossa sekin, että Salatut elämät -sarjan alkuaikoina Seppo keitteli pontikkaa.

- Sittemmin sarjasta poislähdön aikaan Seposta tulikin alkoholisti. Tästä opimme, ettei leikitä viinan kanssa, näyttelijä virnistää.

Sepon itsetuhoisuus pysäytti

Yksi juonikuvio on jäänyt Kosken mieleen vaikeimpana näyteltävänä.

- Vaikuttavin kohtaus oli tietenkin se, kun Seppo joutui alkoholismin takia itsemurhan partaalle. Paras kaveri sitten hänet pelasti siitä. Sen tilanteen näytteleminen vaikutti jopa siviilielämään. Olen aina ajatellut, että olen ammattilainen ja kun lähden työpaikalta, laitan oven kiinni sinne, enkä enää mieti samoja juttuja kotona. Ne kohtaukset kuitenkin tulivat mieleen ja työstin koko ajan niitä alitajunnassa, hän muistelee.

- Se Sepon tuska tuli mieleen pyytämättä ja tuli alakuloinen ja apea olo. Tällainen alkoholisoitumisen ja itsetuhoisuuden kuvio on hyvin tuttu suomalaiseen miehuuteen kuuluva kuvio. Se on todella koskettavaa. Usein suru ajaa miehet juomaan ja sitten tulee itsetuhoisia ajatuksia. Jotkut peräti toteuttavat ne loppuun asti, kuten tiedetään suomalaisista tilastoista. Se oli todella vaikuttavaa.

Koski sanoi, että on viimein luovuttanut ja hyväksynyt ajatuksen, että roolit seuraavat työpäivän jälkeen siviilielämään.

- Se ajatus oli pöyhkeilyä, kun mietin, etteivät ne tule mukana. Aina kun työstän vaikka teatterinäytelmää, niin kyllä siinäkin työstän rooleja yötäpäivää. Oman itsen kautta se peilauspinta pitää löytää, tai muuten rooli ei ole uskottava, hän avaa.

- Seposta irtautuminen tuli luonnostaan, kun sain muuta ajateltavaa. Siten pääsin siitä alhosta. Teatterissa käy usein niin, että synkät hetket eletään harjoitusaikana, ja kun esitykset alkavat, se on jo koettu alta pois, sitten keskitytään vain näyttämöllä.

Lue myös: Salkkareihin palaava Jarmo Koski: Välillä inhoan työtäni

Kilpailut

Uusimmat