Kuva: Shutterstock

Pidä huolta sydämestäsi – 6 keinoa

05.03.2018 15:45 - Katja Nygård - Luettu 1 793 kertaa

Sydämen hyvinvointiin voi vaikuttaa omilla elintavoillaan. Näillä valinnoilla varmistat, että sydämesi voi hyvin.

1. Liiku päivittäin

Säännöllinen kestävyysliikunta parantaa sydämen ja verenkierron toimintaa. Kevyt ja lyhytkestoinenkin liikunta tekevät hyvää sydämelle. Jo 2,5 tuntia viikossa auttaa pienentämään sydänkohtauksen riskiä. Tämä tarkoittaa vain 20 minuuttia päivässä. Sydänystävällisiä lajeja ovat esimerkiksi uinti, kävely ja jooga.

2. Pidä kolesteroli ja verenpaine kurissa

Liika kolesteroli kertyy valtimoiden seinämiin ja ahtauttaa verisuonia. Kohonnut veren kolesterolipitoisuus, erityisesti korkea LDL-kolesterolipitoisuus, on yksi valtimotautien suurimmista riskitekijöistä. Vaihtamalla kovat rasvat pehmeisiin, otat jo yhden merkittävän askeleen kohti terveellisempää elämää. Myös kuitupitoinen ruoka auttaa poistamaan kolesterolia elimistöstä.

Liian korkea verenpaine kuormittaa sydänlihasta ja verisuonia. Suosi vähäsuolaista sekä vähärasvaista ruokavaliota ja syö runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

3. Luovu tupakasta

Tupakasta elimistöön kulkeutuva häkä ja nikotiini heikentävät verisuonten toimintaa ja edesauttavat valtimonkovettumistaudin syntymistä. Tupakointi kiihdyttää myös veritulpan muodostumista vaurioituneen valtimon sisälle.

Jos et pysty lopettamaan, vähennä edes sauhuttelua. Ota avuksesi nikotiinipurukumi, -laastari, -imeskelytabletti tai -suusumute.

4. Nuku riittävästi

Uni ja lepo ovat sydämelle yhtä tärkeitä kuin liikunta ja terveellinen ruokavaliokin. Tutkimusten mukaan riittävästi lepoa ja unta saavilla riski sairastua sydänsairauksiin on jopa kolmanneksen alhaisempi kuin liian vähän nukkuvilla.

5. Lisää kuitua

Huolehdi riittävästä kuitujen ja omega-3-rasvahappojen saannista syömällä säännöllisesti esimerkiksi kalaa, pellavansiemeniä ja kuitua sisältäviä ruoka-aineita. Näiden on todettu vähentävän sydän- ja verisuonitautien riskiä.

6. Hoida hampaita

Terve suu on osa sydämen terveyttä. Puhdista hampaat aamuin illoin ja käy säännöllisesti hammastarkastuksessa. 

Suussa piileskelevät krooniset tulehdukset kannattaa hoitaa ajoissa, sillä ne voivat olla muun muassa sydän- ja verisuonisairauksien taustalla. Suun sairauksista varsinkin hampaiden kiinnityskudosta tuhoava parodontiitti lisää sydän- ja aivoinfarktin riskiä.

Lähteet: Duodecim Terveyskirjasto, Karpatiat ry, Suomen Sydänliitto ry


Arvostele artikkeli

Kilpailut

Uusimmat