Kuva: Yle / Mona Salminen

Kolumni: Jopa Yle myöntää, ettei kutsuartisti-UMK ollut mikään kilpailu - uusi slogan paljonpuhuva

22.01.2020 20:15 - Iiro Myllymäki

Uuden musiikin kilpailuun valitut artistit kielivät siitä, että Yle haluaa miellyttää nyt mahdollisimman monia, kirjoittaa Voice.fi:n toimittaja Iiro Myllymäki.

Uuden musiikin kilpailu. Kolme yksinkertaista sanaa, mutta niin paljon tulkinnan tasoja. Yle julkisti UMK-lyhenteelläkin tunnettavan kilpailun tämänvuotiset osallistujat tiistaina, ja ohjelman tämänvuotinen slogan on erityisen herkullinen. ”Kilpailu tuli takaisin”, komeili pressitilaisuuden suorassa nettilähetyksessä heti alkajaisiksi, ja samoilla sanoilla UMK:n kommentaattori Mikko Silvennoinen hehkutti nyt alkavaa mittelöä omassa juonnossaan julkistustilaisuudessa.

Uutta musiikkia on toki kuultu kahden edellisen vuodenkin UMK:ssa, mutta niin - se kilpailu. Vuonna 2018 yleisö sai äänestää kolmesta eri kappaleesta Saara Aallolle euroviisuedustusbiisin, ja viime vuonna sama toistui Daruden ja Sebastian Rejmanin kohdalla. Tästä kutsuartistikonseptista irvileuat väänsivät vitsiä innolla. ”Nyt vihdoin Saara Aalto voittaa jotakin, kun hän kilpailee itseään vastaan”.

Eli Ylekin myöntää nyt, että varsinaiseksi kilpailuksi ei UMK:n kahta viime vuosikertaa ole voinut kutsua.

Tänä vuonna Uuden musiikin kilpailu palaa takaisin juurilleen. Yle järjesti avoimen haun, ja UMK:hon lähetettiin peräti 426 biisiä. Näistä kappaleista raati valitsi kuusi kilpailemaan voitosta UMK-finaalissa. Kuusi kappaletta on poikkeuksellisen vähän. Esimerkiksi vuonna 2017, kun edellisen kerran UMK käytiin avoimen haun kautta, kisassa nähtiin kymmenen osallistujaa. Tätä ennen osallistujia on ollut enemmän, sillä kilpailussa on nähty finaalin lisäksi erinäisiä karsinta- ja semifinaalivaiheita.  

Nuorille relevantti UMK?

Ylen kokoaman raadin (jonka kokoonpanon voit katsoa tästä linkistä) valitsemasta pienestä finaalijoukosta huomaa, että Yle pyrkii tavoittamaan UMK:lla mahdollisimman suuren osan Suomen kansasta. Kahden riskivuoden jälkeen Yle on lähtenyt miellyttämishaluiselle linjalle, ja se saattaa jopa toimia.

Tänä vuonna UMK tekee ensimmäistä kertaa laajamittaista yhteistyötä YleX:n kanssa, ja tämän nuorille suunnatun musiikkimedian mukaantulo pisti miettimään, pyrkiikö UMK nuorentamaan profiiliaan. UMK-biisit valinneen raadin luotsaajana toiminut YleX:n musiikkipäällikkö Tapio Hakanen tosin kommentoi Teoston haastattelussa, että ”missään nimessä UMK ei ole pelkästään nuorisomusiikkikilpailu”, vaan Ylen muutkin kanavat ovat tuomassa UMK-biisejä tutuiksi yleisöille.

- Euroviisut on jo tällä hetkellä maailman suurin musiikkishow, 200 miljoonaa katsojaa, mutta uskon vahvasti, että Euroviisut onnistuvat edelleen kasvamaan myös nuoremman yleisön keskuudessa. Monikanavaisuudella haluamme varmistaa, että myös nuorempi yleisö kokee UMK:n ja Euroviisut itselleen relevantiksi, Hakanen muotoili Teostolle.

Kuudesta finalistista kaksi vaikuttaa Ylen kuvausten perusteella menevän tähän nuorekkaiden tapausten kategoriaan. Tällä hetkellä vaikutelmat pitääkin luoda Ylen tiedotusmateriaalien ja kilpailijoiden haastattelujen pohjalta, sillä itse kappaleita ei ole vielä julkaistu. YleX:llä soittoon todennäköisesti pääsevät kilpailun ainoa bändi F3M ja indiefolkista elektropoppiin vaihtanut Sansa. F3M-yhtyeen kappale Bananas itse asiassa vuosi ennenaikaisesti Spotifyhin, mistä allekirjoittanutkin pääsi kappaleen kuulemaan. Kepeä poppi-ilottelu tuo mieleen nuorten suosiman Little Mix -tyttöbändin, johon Ylen tiedotteessa UMK-raadin esittämä kommenttikin kappaleesta viittaa. Sansan kuvailussa puolestaan mainitaan musiikillisiksi vertailukohdiksi Robyn ja Sia, jotka molemmat ovat relevantteja artisteja YleX:n kohderyhmälle. Saataisiinko Suomesta vihdoin maailmanluokan skandipoppia euroviisukarsintoihin? Edes Ruotsin karsinnoissa ei sellaisia kappaleita kuulla, vaikka osaajia olisi. Nyt olisi siis mahdollisuus päihittää ruotsalaiset heidän omilla aseillaan.

F3M (kuva: Yle / Mona Salminen)

Sansa (kuva: Yle / Mona Salminen)

Vanhempia katsojia houkutellaan UMK:n pariin Erika Vikmanilla, jonka tausta Tangomarkkinoilta, Tähdet, tähdet -ohjelmasta ja Dannyn naisystävänä on tehnyt hänestä tutun kasvon etenkin keski-iän tuntumassa olevalle kansanosalle. Cicciolina-kilpailukappaleella viitataan sekä itse Cicciolinaan että suomalaiseen Kikkaan, joten kappaleen kulttuuriset referenssit on haettu kaukaa menneisyydestä.

Erika Vikman (kuva: Yle / Mona Salminen)

Vanhempiin katsojiin oletettavasti puree myös Aksel Kankaanranta, joka saa varmasti aimo annoksen sympatiapisteitä ujolla olemuksellaan. Hänen kappaleensa luvataan olevan herkkä, Sam Smith -tyyppinen laulu maailmantuskasta ja rakkaudesta. Kankaanrannassa on potentiaalia olla UMK:n suuri yllättäjä, joka lopulta vetoaakin kaikenikäisiin katsojiin autenttisella olemuksellaan ja tunnistettavalla äänellään, joka on melkein kaikille suomalaisille tuttu Pyhimyksen Jättiläinen-hitistä.

Aksel Kankaanranta (kuva: Yle / Mona Salminen)

Kaksi jäljelle jäävää kilpailijaa, Tika ja Catharina Zühlke, ovat etukäteen hankalimmin lokeroitavissa. Zühlken mukanaolo on miellyttänyt ainakin viisufaneja, jotka muistavat hänen väkevän olemuksensa vuoden 2017 UMK:sta. Tuolloin nainen sijoittui toiselle sijalle. Tikan I Let My Heart Break on voimaballadi, jollaisia nainen esitti Suomen X Factorissa menestyksekkäästi - nainen nimittäin voitti koko kilpailun. Melodiset balladit iskevät parhaimmillaan todella laajaan kuulijajoukkoon. Tästä viimeaikaisena esimerkkinä käy artistitulokas Behmin Hei rakas -kappale, joka on keikkunut Suomen Spotifyn kärkisijoilla jo kuukausikaupalla. Biisit.info-sivuston tilastoista huomaa, että kyseistä kappaletta soitetaan yhtä lailla Radio Suomessa, Radio Novalla kuin Kissilläkin.

Tika (kuva: Yle / Mona Salminen)

Catharina Zühlke (kuva: Yle / Mona Salminen)

Kuuden artistin kattaus on ehkä määrällisesti pieni, mutta etukäteen vaikuttaa siltä, että kappaleiden ja esiintyjien tyylit eivät mene pahasti päällekkäin. Viisufanien nettikeskusteluista pystyy päättelemään, että suhtautuminen tämän vuoden artistikattaukseen on poikkeuksellisen toiveikasta. Nyt UMK:sta kukin katsoja löytää paljon todennäköisemmin oman suosikkinsa kuin kahtena viime vuonna, jolloin show’sta nauttiminen riippui pitkälti siitä, kuinka paljon ylipäänsä piti Saara Aallon tai Daruden musiikillisesta linjasta.

Kilpailu on todellakin palannut.

Lue myös: Erika Vikman laulaa UMK:ssa ex-pornotähdestä: "Minullakin on vahva erotiikka sisälläni"

Lue myös: Antti Tuisku paljastaa nyt, mitä ihmettä "winter is coming" -kohuvideo tarkoitti: "Hauska juttu"

Lähteet: Biisit.info, Teosto

Kilpailut

Uusimmat