Kuva: Fotolia

Suomalainen muoti kiinnostaa maailmalla - "Helsinki on kuuma sana suunnittelussa"

19.05.2016 10:15 - Senni Loikala

Suuressa kiinalaislehdessä julkaistiin suomalaisen muotisuunnittelijan haastattelu.

Kiinalaisessa South China Morning Post -lehdessä ilmestyi suomalaisen, kansainvälisesti tunnetun muotisuunnittelija Laura Juslinin haastattelu. Juslinilta kysyttiin muun muassa, tuleeko hänelle kaupallisia paineita siitä, että “Helsinki on kuuma sana suunnittelussa tällä hetkellä”.

- Mielestäni ihmiset ovat suunnanneet katseensa Suomeen ja suomalaiseen muotiin. Koska olemme vain viiden miljoonan asukkaan kansa, paikalliset markkinamme ovat kooltaan rajalliset. Sen takia suurin osa suunnittelijoista tavoittelee kansainvälisille markkinoille ja kansainvälisiä mahdollisuuksia, Juslin kertoo lehdelle.

Marimekon kuoseja ja uusia tuulia

Suomalaiselta muotisuunnittelijalta kysyttiin myös, miten kotimaa on vaikuttanut häneen. Juslin nostaa esille Marimekon roolin suomalaisessa muodissa, mutta kertoo myös, että suunnittelusta on tullut aiempaa rohkeampaa.

- Marimekko on aina ollut merkittävässä roolissa suomalaisessa suunnittelussa. Käytännössä katsoen jokainen on kasvanut maailmassa, johon ovat kuuluneet Marimekon pyjamat, pyyhkeet ja petivaatteet. Mutta perinteisesti pohjoismaista suunnittelua on pidetty minimalistisena.

- Suomalaisesta muodista on tullut kokeellisempaa ja rohkeampaa, ottaen toki edelleen huomioon perinteet. Koska olemme niin eristyksissä suurista, muodin mekkoina tunnetuista kaupungeista, auttaa se minua kehittämään töitäni ilman, että muut suunnittelijat vaikuttavat niihin alituisesti.

Lähde: South China Morning Post

Lue myös: Kansainvälinen matkailusivusto: Jyväskylä, Turku ja Vaasa ovat vaarallisia paikkoja!

Kilpailut

Uusimmat