Novan uusi ääni Emma Kimiläinen aloitti karting-ajon jo kolmevuotiaana

27.02.2015 09:00 -

Viikonloppujen uuden ajo-ohjelman Nova Racing Teamin nainen on paitsi kilpa-autoilija myös ennakoivan-, turvallisen- ja taloudellisen ajon ajokouluttaja sekä aivan pian maaliskuussa kirjailija, kunhan Naisen autoiluopas saadaan painosta.

– Autourheilu on ollut koko perheen harrastus jo nappulasta asti. Itse olen aloittanut kartingin 3-vuotiaana ja ekat kisani päräytin jo 5-vuoden ikäisenä pikkumimminä, kertoo Kimiläinen. 

Viisihenkinen Kimiläinen-karavaani vaelsi pitkin Suomen kuumia maanteitä, leirintäalueita sekä mikroautoratoja kaikki kesät yli 15 vuoden ajan ja koko perheen voimin.

–12-vuotiaana itselleni valkesi, että tämä on se laji, josta teen itselleni vielä ammatin. Alusta asti oli kuitenkin ollut selvää, että urheilija minusta tulee. Lajeja harrastin useampia.

Haaveissa Tesla ja vuoden 69 Ford Mustang

Vantaalla asuva perheellinen Kimiläinen kertoo itse ajavansa farmarimallista Golf Variantia, joka on "tarpeeksi tilava, pienikulutuksinen ja turvallinen".

– Mutta jos saisin tällä hetkellä ottaa minkä tahansa auton itselleni, ottaisin Teslan. Se on tilava, taloudellinen ajaa, turvallinen, siinä on paljon säilytystilaa. Mutta onhan se vähän tyyris puhumattakaan ylläpitokustannuksista. Mutta onhan se edellä aikaansa ja aivan järjettömän siisti! Kiitos, sellaisen saa toimittaa Novalle nimelläni. Ja jos sitä huokauksia ja jalan poljentaa "mä haluun mä haluun" aiheuttavaa unelma-autoa kysellään, niin vuoden 1969 Ford Mustang Boss 429 täyttää ne kriteerit, nauraa Kimiläinen.

Ajaa niin kuin opettaa

Ajokouluttaja on mallioppilas, mitä omaan suhaamiseen tulee.

– Liikenteessä olen rauhallinen ja ennakoiva kuljettaja, joka kilpailee itsensä kanssa taloudellisesta ajamisesta. Pakkohan tavoitteellisella ihmisillä on olla jännitystä matkassaan, jotenyritän aina päästä mahdollisimman pienellä kulutuksella määränpäähäni.

Ammattilainen ei hötkyile ratissa. – Joku voisi kuvitella, että kilpa-autoilija hurjastelee liikenteessä ja ajattelee, että kaikki ajot ovat testiajoja kisoja varten, mutta todellisuudessa juuri kilpa-autoilija ja ajokouluttaja ymmärtää parhaiten riskit sekä oman vastuun kantamisen liikenteessä, koska päivittäin näkee fysiikan lakien merkityksen autoilussa.

Miksi kilparadalla ajo on helpompaa?

Ajokilpailussa ajaminen on helpompaa kuin arkiliikenteessä, sanoo Kimiläinen.

– Radalla on periaatteessa paljon helpompi ajaa, koska kaikilla on sama agenda ja kaikki kiertävät rataa samaan suuntaan. Sivuilta ei poukkoile pyöräilijöitä tai jalankulkijoita eikä vastapalloon aja toisia autoja viereisellä kaistalla.

Nova Raising Team -ohjelmaa kuullaan Novan taajuudella perjantaista sunnuntaihin klo 16-20. Jussi Halli, Janne Virtanen ja Antti Haajanen saavat juontajapareikseen uusia kykyjä, Emma Kimiläisen lisäksi Aleksi Halénin, kilpa-ajajia ja ajo-opettajia molemmat. Mukana tiimissä jatkaa F1-raporteistaan perinteeksi saakka tuttu Erkki Mustakari.

– Odotan ohjelmaltamme hauskoja keskusteluita, hyviä tarinoita, aivoruokaa kuulijoille ajamisesta, liikenteestä, moottoriurheilusta sekä menopeleistä ja yleisesti maailman menosta. Meillä on mahtava tiimi huikeine persoonineen, joten mielipiteitä ja keskustelua riittää ironiaa ja provokaatiota unohtamatta! Pilke silmäkulmassa ja hymy huulessa kohti monipuolisia viikonloppuiltoja, hymyilee Kimiläinen.

Lue lisää aiheesta: 

Uusi liikenneohjelma perjantaista sunnuntaihin: Mukana Jussi Halli ja Erkki Mustakari 

Radio Nova uudistaa konseptinsa ja ohjelmakarttansa 16.2. alkaen

Kuvat: Martin Öberg ja Radio Nova (alin)

(Radio Nova)

 

Kilpailut

Uusimmat