Ei tarpeeksi matkustajia – Yömetrokokeilu päättyy vuoden vaihteessa

18.12.2014 12:10 -

Marraskuussa 2013 alkanut metron yöliikennekokeilu ei jatku ensi vuonna. Yöliikenteen matkustajamäärät ovat jääneet selvästi vähäisemmiksi kuin vuorokauden muina jaksoina.

Siten yöliikenteen kustannukset matkaa kohti ovat moninkertaiset päiväliikenteeseen verrattuna. Yömetro kulkee viimeisen kerran uudenvuodenyönä.

Kokeilun aikana metro on liikennöinyt viikonloppuisin noin klo 1.30 asti. Itä-Helsingin yöbusseilta vähennettiin vuoroja yömetrokokeilun alkaessa. Metroasemilta ei ole yömetron liikennöintiaikoina liityntäbussiyhteyksiä.

Metron yöliikenteessä on ollut keskimäärin 3 200 matkustajaa yötä kohden. Matkustajamäärät ovat selvästi pienempiä kuin muina vuorokauden liikennöintijaksoina. Suuri osa, jopa 40 prosenttia yömetromatkoista on ollut kantakaupungin sisäisiä eli Ruoholahden ja Kalasataman välisellä osuudella tehtyjä matkoja. Yömetro on vähentänyt Itä-Helsingin yöbussien käyttöä: niissä on ollut yötä kohti keskimäärin 1 500 matkustajaa vähemmän kuin aiempina vuosina.

Kahdella tunnilla pidennetty metroliikenne maksaa vuorokaudessa noin 4 400 euroa, kun otetaan huomioon yöbussiliikenteestä saadut säästöt. Yöliikenteessä kustannus matkaa kohti on ollut noin 1,40 euroa, kun koko metroliikenteessä kustannus on noin 0,40 euroa. Yömatkalle kertyy siis hintaa selvästi päivämatkaa enemmän.

Myöhäistunnit ovat houkutelleet liputtomia matkustajia päiväliikennettä enemmän. Liputtomien osuus on ollut yömetrossa yli viisi prosenttia, kun osuus on normaalisti alle kolme prosenttia. Metron yöliikenteessä on myös esiintynyt jonkin verran enemmän järjestyshäiriöitä kuin muina aikoina.

Yöbussivuoroja palaa idän linjoille

Yömetrokokeilun päättyessä Itä-Helsingin yölinjoille lisätään ne lähdöt, jotka poistuivat kokeilun alkaessa. Lähdöt ajetaan vuoden 2015 alusta lähtien perjantain ja lauantain sekä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä:

Kuva: Shutterstock

(Radio Nova, HSL)

Kilpailut

Uusimmat